With such close 34 photos, one is able to see details such as the irises’ colour gradients, textures, patterns and even tiny blood vessels, causing these eyes to look like alien landscapes. Skip to main content

With such close 34 photos, one is able to see details such as the irises’ colour gradients, textures, patterns and even tiny blood vessels, causing these eyes to look like alien landscapes.



Armenian photographer Suren Manvelyan created a gripping Animal Eyes close-up photo series. His pictures reveal the sort of vibrant colours and intricate details that would even make for a beautiful poster, and seeing something that’s hidden from the naked eye is always the beauty of macro photography.
With such close photos, one is able to see details such as the irises’ colour gradients, textures, patterns and even tiny blood vessels, causing these eyes to look like alien landscapes.

Cats can see eight times better than humans.

Because geckos are nocturnal, their eyes are more light-sensitive, with the pupils constricting when they hit light.

Llamas have eyes that adjust to high altitudes.

A crocodile’s eyes can adapt to twilight or nighttime.

Penguins have eyes that allow them to see better underwater.

Dragonflies have eyes that consist of thousands of thousands of tiny hexagonal eyes, giving them nearly 360-degree vision.

A goat’s wide pupils give them 330 degrees of vision, as opposed to a human’s 185-degree view.

Chameleons can rotate their eyes 360 degrees independently of one another!

A python’s eye is mesmerizing.

A tokay gecko has transparent eyelids.

Marine mammals, like this whale, have limited vision because of the way the water refracts light.

Owls cannot easily see from close distances, but they are excellent from farther away, particularly in low light.

Octopus have binocular vision

Camels have three eyelids, but they are so thin that camels can still see even when their eyes are closed.

Acara fish can only see in two dimensions.

Lemurs have such excellent night vision that they can still make out colours in almost complete darkness.

Clear eyes like that of a husky can develop problems more easily.

The hexagonal lenses of a bee are so strong that they can see ultraviolet rays that humans can’t even perceive.

Macaws see everything in ultraviolet vision.

Slugs, with their eyes on long stalks, have surprisingly strong vision.

A chinchilla has truly striking eyes. It looks like a landscape.

A crow’s eyes almost look like they’re frosted over.

Sterlet fish have oddly shaped pupils.

Just like humans, our closest relatives, chimpanzees have binocular vision.

Peacocks have lateral eyes to help them escape predators.

Parrots’ ultraviolet vision allow them to see the maturation of fruits.

All cats, like this Siamese cat, are born with blue eyes. They may change five or six weeks later, but sometimes they remain blue.

This deer’s eye looks like some kind of alien creature.

This hippo’s eye is adapted for nighttime.

This tomato frog has many different types of optic nerves.


Horses have monocular vision.


The pupil of a viper has a vertical slit that gives it night vision.






Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me