22 Aneka Resepi Masakan Kerang Skip to main content

22 Aneka Resepi Masakan Kerang



22 Aneka Resepi Masakan Kerang. senang sahaja dan memang sedap


Kerang Thai Style Pedas MasamπŸ”₯😍 Resepinya

10 biji Cili Padi Merah kalau nak kurang pedas boleh kurangkan atau nak lagi pedas boleh tambah lagi.(Ditumbuk halus)
5 biji limau nipis atau ikut suka masam dan ambik airnya
5 biji bawang putih dicincang halus
2 sudu kecil gula pasir

1 biji Tomato dibuang bijinya dan dipotong kecil-kecil
Daun Ketumbar dicincang halus
Timun kecil potong 2 dan rendam dahulu dalam air (hiasan)
1 sudu kecil Ajinomoto atau Maggi cukup rasa
Semua bahan dicampurkan sekali letak tepi.

Kerang 1 kilo dicuci bersih direbus sekejap separuh masak, dan buang kulit sebelah sahaja.
Kemudian dah siap kerang curahkan semua bahan-bahan tadi atas kerang.

Selamat Mencuba



Kerang Masak Kam Heong.. Ratah pun sedap

Resepi Kerang Masak Kam Heong

500 gram kerang (rebus sekejap je, kopek sebelah)

5 ulang bawang putih-tumbuk
5 ulas bawang merah-tumbuk
2 tangkai daun kari
8 biji cili padi, ketuk sikit (ikut suka byk mana, nk pedas, letak lebih sikit)
2 sudu besar udang kering (rendam sekejap dan tumbuk)
Minyak sedikit untuk menumis

Bahan kuah (bancuh semua bahan)
2 sudu besar serbuk kari
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat (blh ganti kicap biasa)
1 sudu besar kicap cair

Garam, air

Cara masak
Panaskan minyak, tumis daun kari, cili padi, bwg merah dan bawang putih sampai naik bau.

Kemudian masukkan udang kering yang ditumbuk halus. Kacau sebati.

Masukkan bahan kuah (rempah kari, sos tiram dan kicap). Kacau rata. Dah sebati, masukkan kerang, masukkan air (jgn byk sgt air, cair sangat tak sedap). Perasakan dgn garam & gula. Siap.

Yan akif



SAMBAL KERANG CILIPADI
---------------------------------------------

Bawang harus lebih, hiris kasar n separuh masak.. masa mkn tu terasa kerangupannya...

Sape suka cara ni.. kita geng!... πŸ˜˜

RESEPI
------------
2kg Kerang direbus dan asingkan isinya
10ulas Bawang merah*
5ulas Bawang putih*
Segengam cilipadi*
4bj lada hidup*
1inci kunyit hidup*
2keping asam gelugor
Minyak utk menumis
Garam n perasa
1bj bawang besar dihiris

CARA
----------
@ isi kerang digaul kunyit & garam dan digoreng separuh masak kemudian toskan.

@ kisar kasar semua bahan bertanda*

@ tumis bahan kisar td, campurkan asam keping dan perasakan

@ bila tumisan dah betul2 garing, masukkan kerang td dan hirisan bawang besar. Gaul rata.
Tarraa.. dh boleh makan... πŸ˜‰

Cdt hafizan hashim akok open 


resepi Air Asam Kerang

Rebus dulu kerang letak serai dan bawang garam sikit..

Air asam
Bawang merah hiris
Tomatao hiris
Cili padi hiris
Asam jawa pakai air rebusan kerang tadi
Belacan
Buh gula
Daun ketumbar
Siappp

Kredit: Sarah Zsazsarina Johari


Rendang Kerang Hijau

2kg kerang (rebus dan buang kulit @ beli kerang yg dah siap kopek)
5 biji bawang kecil *
5 ulas bawang putih *
2 batang serai *
2 inci lengkuas *
1 inci halia *
5 biji cili hijau * (tak letak pun xpe)
15-20 biji cili api hijau * (ikut tahap kepedasan yang diinginkan)
1sk serbuk kunyit @ 1 inci kunyit hidup *
1 cwn santan pekat
1/2 cwn kerisek
1 helai daun kunyit
Garam
Gula
Serbuk perisa (ikut selera memasing)

- Kisar bahan2 bertanda *
- Tumis bahan2 kisar hingga wangi
- masukkan kerang + kerisek + santan , kacau hingga hampir kering
- masukkan daun kunyit + garam + gula + perisa , kacau sebati, rasakan ikut selera kita
- siap

Cdt noor nds 


KERANG REBUS
---------------------
1kg kerang (telah dicuci)
1 biji bawang merah besar (hiris)
2 batang serai (titik)
1 batang cili merah (hiris)
sedikit halia (hiris)
garam secukup rasa

Rebus sehingga kerang terbuka. Tu tanda dah masak le tu.
.
KALAU NAK SHARE,SILA KOMEN “SHARE” (Supaya fanpage lebih aktif di News Feed Anda) TQ ^^ πŸ’žπŸ’ž
.
Selamat mencuba..πŸ˜‹πŸ˜‹
Jangan lupa share..😍😍
.
Kredit Resepi : fb Nazilah Mohamad


Kerang Black peppers πŸ€—
.
Resepi Simple ☺️
Kerang
Basuh & Rebus sehingga terbuka dan toskan
.
Black pepper
Tumis
6 ulas Bawang putih (tumbuk@kisar)
3 sudu Minyak masak
.
Campurkan semua bahan ni dalam 1 mangkok.
3 sudu Black pepper@ lada hitam
4 sudu gula
Secubit garam
2 sudu sos tiram
2 sudu kicap cair
1/2 cawan Air masak
.
Panaskan Minyak, masukkan bawang putih, tumis sehingga naik bau n masukkan semua bahan dlm mangkok td n kacau sampai pekat n last masukkan kerang n gaul sebati sehingga semua perasa Black peppers masuk dlm kerang πŸ€—
.
Mudah cepat n sedap. Selamat Mencuba.
.
#DapurNoraz
#NORAZ

Cdt nora rasyid


Sapa suka kerang goreng kunyit + kentang cm niπŸ™‹‍♀️πŸ™‹‍♀️πŸ™‹‍♀️....
Blh tahan hrga kerang skrg kan...kt tmpat akak sekg rm10... kopek dpt isi tnggal 200gm jeπŸ˜ƒ
800gm lg kulit...hihi.. kt tmpat korang kerang mhl jgk ke😁

Resepi simple je

Isi kerang(goreng dlm mnyk sedikit)
Kentang ( ptg nipis + grg)

Hiris bwg besaq + bwg putih + cili merah + cili padi
Goreng brsama kerang td
Msuk kentang
Msuk grm + kunyit
Msuk ckit sos tiram
Siap

Cdt norhamidah abdul hamid


GULAI KERANG TUMIS DARAT peberet arwah tokwan...msk cara org mls bley la noh☺..abaikan periuk tu..
SAPA SUKA MKN KERANG BUAT GULAI...

GULAI KERANG TUMIS DARAT...

BAHAN2...
*rempah kari ikan babas(ikot citarasa msing2)
*bwg merah 3ulas(kisar)
*bwg putih 2ulas(kisar)tp sy guna lesung ja..
*santan
*kerang
*garam
*ajinamoto(tp sy xguna aji)

Utk tumis darat
*bwg merah 2biji(dihiris)
*bwg putih 2ulas(dihiris)
*daun kari
*halbal campur

Cara2...
1..masakkan rempah dgn air tanpa minyak..masukkan bwg merah dan putih yg dikisar...biarkan sehingga rempah masak..
2..masukkan kerang dan santan..biarkan kerang masak terlebih dahulu..
3..masukkan garam,,,secukup rasa @ ajinamoto..biarkan mendidih...
4..masukkan nenas dan bleh tutup api..😊
5..akhir skali msukkan bahan tumis darat...

Ok selamat mencuba...xpandai sebenarnya nak taip resepi..sbb selalu masak main cmpak ja..😁maaf andai ada yg terkurang

Cdt idayu razali 


Kerang Masak lemak putih

Bahan-bahan
1 batang Serai
1 sudu Lada hitam
1 biji bawang putih
6 biji bawang merah
Cili padi
1 inci halia
Santan
1ekor ikan rebus (isi sahaja)
Kerang
Cara-cara
1.tumbukan bwang putih & merah, lada hitam, halia dan isi ikan bersama.
2.bahan2 yg ditumbuk dimasukkan dalam periuk bersama kerang yg dicuci ,cili padi, serai yg diketuk dan santan.
3.masak sehingga mendidih kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa.

Nota: jika anda ingin masukkan sayur seperti bayam atau bendi juga boleh.

Cdt muhammad daniel



KERANG MASAK LEMAK SERAI PEDAS

Bahan-bahan:
1 kg kerang, direbus dan dikeluarkan isinya
7 batang serai dan 1 in lengkuas, dikisar
1 biji bwg besar, 3 biji bwg putih, dikisar
1 inci halis diketuk
Cilipadi dikisar, ikut suka kepedasannya
Sedikit serbuk kunyit
1/2 mangkuk santan pekat
1 keping asam gelugur
Garam dan gula secukup rasa
Daun kunyit, dipotong kasar

Cara-cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar dan halia.
2. Bila dah naik minyak dan agak masak, masukkan kerang dan serbuk kunyit. Kacau sekadar
mesra kerang dan bahan2 tumis tadi.
3. Tuang santan dan masukkan asam gelugur.
4. Perasakan dengan garam dan gula. Masak sehingga kuah agak pekat.
5. Masukkan daun kunyit. Kacau sebentar dan angkat.

Selamat mencuba yea πŸ™‚

Cdt resepi ummi



MASAK LEMAK BUNCIS AND KERANG

BAHAN-BAHAN : 3 kg kerang 200grm -dibersihkan dan potong menyerong 2 cawan santan pekat 1 keping asam keping saiz kecil Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT : 8 biji cili api 3 cm kunyit hidup

CARA MEMASAK Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , asam keping ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua kacang buncis , garam dan kerang . Sekali sekala kacau serta biarkan sampai kuah mendidih dan kacang buncis masak .

* Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak

Resepi orang kampung



* Resepi Kerang Sambal Berlado * versi kami.

Bahan Utama :-
1. Semestinya ( KERANG ) setengah kilo.

Bahan-bahan Kisar :-
1. Bawang merah ( jangan membawang sudah )
2. Bawang Putih - 3 biji
3. Halia - setengah inci
4. Cili Kering - segengam tangan saya,
4. Cili Padi - 4 biji ( Bertambah sekiranya Hantu Pedas, boleh berkurang sekiranya tak suka, tak wajib letak pun.

Bahan-bahan Lain :-
1. Serai - ditumbuk
2. Daun Limau Purut - ikut citarasa,
3. Asam gelugur a. k. a ( Asam keping ) atau air asam jawa.
4. Serbuk Perasa, yang penting Halalan Toyyiban.
5. Garam & Gula

Cara-cara Memasak :-
Seperti buat sambal.

Selamat Mencuba.

Cdt aishah ab rahman



Resepi serunding kerang

Bahan bahan:
Kerang
Kelapa parut
Daun kunyit
Serai
Bawang besar
Bawang putih
Lada kecil
Lada besar
Kunyit hidup
Air asam jawa
Garam
Gula

Cara masak:
Kisar bawang besar, bawang putih, lada kecil, kunyit hidup.
Serai mayang
Tumis semua bahan dikisar sampai naik bau. Masukkan serai yang dimayang dan air asam jawa, garam gula secukup rasa.
Kemudian masukkan kelapa parut. Gaul sebati sampai kering. Dah kering dan garing masukkan daun kunyit yang dimayang, bawang besar dipotong bulat dan lada besar. Gaul lagi dan siap.

Cdt nor shafiqah rahim




πŸ’•Resepi Kerang Goreng BerladaπŸ’•

Bahan-bahan:

1 kg kerang yang telah dibersihkan
1 ulas bawang putih ditumbuk lumat
1/2 labu bawang merah ditumbuk lumat
3 sudu cili kisar
1 sudu sos cili
1 1/2 sudu gula
secubit garam
sedikit minyak

Cara Membuatnya:

- panaskan minyak dan tumiskan bawang putih, bawang merah dan cili kisar hingga kering.
- masukkan garam dan gula. Kacau
- Masukkan kerang dan gaul sebati. Masak hingga kerang masak
- Masukkan sos cili dan gaul sebati.
- Siap untuk dihidang

Resepi mengikat perutku 


Dendeng Kerang Sedap
Oleh : Singgahsana Kitchen

Bahan - Bahan :

370 gm Isi Kerang
3 sdb Cili Kisar
2 sdb Kelapa Parut Putih
1 cawan Santan (1/2 cwn pati santan + 1/2 cwn Air)
1 sdb Gula Perang
2 sdb Kicap Manis
1 sdb Sos Tiram
1 sdb Sos Tomato
1 biji Limau Kasturi (ambil jus)
1 inci Kulit Kayu Manis
1 helai Daun Pandan (simpul)
Garam secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menumis
BAHAN KISAR :
3 ulas Bawang Merah
1 ulas Bawang Putih
1/2 inci Halia
1/2 inci Lengkuas
1 tangkai Cili Hijau
1 tangkai Cili Merah
5 tangkai Cili Padi (jika suka pedas)
1 batang Serai

Cara Penyediaannya :

1. Kelapa parut disangai terlebih dahulu hingga kekuningan dan ketepikan.
2. Panaskan minyak. Masukkan kayu manis, daun pandan dengan bahan kisar. Tumis hingga naik bau.
3. Masuk cili kisar, tumis lagi hingga garing dan pecah minyak.
4. Masuk kelapa parut yang disangai tadi, kacau rata.
5. Masuk gula, garam, kicap, sos tiram dan sos tomato. Kacau rata dan biarkan mendidih.
6. Masukkan isi kerang, santan pekat dan jus limau. Kacau rata dan masak sehingga pekat.


Salah satu menu sis hari ni... kerabu pucuk paku dan kerang...mcm tak cukup bahan tapi masak juga sbb dah teringin sangat...πŸ˜…πŸ˜‹

Pucuk paku...celur dulu...
Kerang...rebus dulu...
Cili besar,cili padi bawang putih... tumbuk...
bawang merah...hiris
Tomato...potong kecik
Cili padi...hiris kecil
Limau nipis...perahkan dlm bahan nnti...
Sos ikan
Garam..gula..serbuk perasa...
*Satukan semua bahan kacau sebati...boleh di hidangkan....😊

credit : Epy Za


Resepi Rendang Pedas Kerang
.
3kg kerang - gosok dengan berus sabut, basuh bersih dengan air mengalir, tuang air panas, tutup 10minit, ambil isi
.
Bahan kisar
.
5 biji bawang merah ros
2biji bawang merah besar
5 ulas bawang putih
2inchi halia
1inchi lengkuas
1inchi kunyit hidup
5 batang serai - ambil bahagian dalam putih sahaja
10 biji cili api kampong
.
10tangkai cili kering - buang biji, rebus dan kisar halus
.
Santan - 1 biji kelapa
3sudu makan kerisik
2 keping asam
3 helai daun kunyit - hiris halus
.
Cara cara
1. Panaskan minyak dalam 1/2 cawan, masukan bahan kisar dan cili. Tumis sampai kering dan pecah minyak
2. Masukan santan - biarkan merenih dengan api perlahan
3. Masukan kerisik dan asam keping - renih sampai pekat
4. Masukan isi kerang dan keringkan rendang dengan api perlahan
5. Masukan daun kunyit yang di hiris halus dan rasakan dengan garam
.
Kredit Resepi : ireana idris


RESEPI KERANG BAKAR BEREMPAH

Bahan-bahannya :
● 1 kilo kerang dicuci bersih
● 1/2 biji bawang besar
● 2 ulas bawang putih
● 1 batang serai
● 1 inci halia
● 2 sudu cili kisar

Cara-caranya :
1. Semua bahan kecuali kerang dikisar halus dan tambahkan sedikit garam.

2. Panaskan minyak.

3. Masak sekejap bahan-bahan yang dikisar

4. Masukkan kerang bersama-sama bahan yang telah dimasak ke dalam aluminium foil.

5. Panaskan kuali leper.

6. Bakarkan sebentar dalam 5 - 10 minit atau sehingga ada kerang yang terbuka.

7. Dah siap dan bolehlah dihidangkan

8. Perah limau nipis sedikit untuk menambahkan rasa

Selamat mencuba
Silalah share yer dan jika ingin share, komen “SAYA SHARE” supaya fanpage lebih aktif di News Feed Anda nanti.
#resepi

Cdt denaihati network



Kalau org thai panggil, ni somtam kerang πŸ‘πŸ» bff org thai buatkan

Resepi:
Kerang rebus
Bawang putih
Cili padi
Belacan
Sos ikan
Gula / gula kabong
Jus limau nipis
Tomato
Daun ketumbar

Nurulhuda amran


Kerang Masak Cili ala2 Sis Shela Rusly..
Bahan2:
*Bawang Besar 2 biji
*Bawang putih 4 ulas
*Halia 1 inci
*Cili besar merah 2 biji
*Cili padi merah 7 8 biji
Blend bahan bertanda *
Serai 2 btang hiris panjang2..
Sos tiram
Sos cili
Maggi cukup rasa
Lada benggala (ikut suka nak letak ke x)
Kerang rebus kopek kulit sebelah..
Cara2 masak tgk video kat bawah k...

Kredit Resepi : nur kasih fiezaimi fiza


Dah puas makan rendang ayam/daging kite makan lauk ni la plak.. Ade ke yg tak makan daun ni? Ke ade yg tak kenal daun ni.. Hihii...daun bekalan dari omak den time balik kampung hari tu πŸ˜˜ πŸ˜˜

RESEPI ORI N9 - GULAI LOMAK CILI API PUCUK UBI CAMPOR KERANG :

Isi kerang yg dah di rebus
Pucuk ubi
Santan kelapa
Garam
1 keping asam keping
Cili api (tumbuk lumat)
Kunyit ( tumbuk lumat)

-masukkan bahan yg ditumbuk & santan dalam periuk. Kacau sampai kuah mendidih
-masukkan asam keping, pucuk ubi, garam.
-bila pucuk ubi dah masak boleh masukkan isi kerang yg dh direbus..
-siap...

Cdt miz ya tie





























Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَΨ°َΩ„َّΩ„ْΩ†َΨ§Ω‡َΨ§ Ω„َΩ‡ُΩ…ْ فَΩ…ِΩ†ْΩ‡َΨ§ Ψ±َΩƒُوبُΩ‡ُΩ…ْ وَΩ…ِΩ†ْΩ‡َΨ§ يَΨ£ْΩƒُΩ„ُΩˆΩ†َ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me