Anwar dakwa miliki jumlah kerusi mencukupi bentuk kerajaan dan terus hasut rakyat dan Ahli Parlimen bantah Darurat Skip to main content

Anwar dakwa miliki jumlah kerusi mencukupi bentuk kerajaan dan terus hasut rakyat dan Ahli Parlimen bantah Darurat

SHAH ALAM – Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa mempunyai jumlah kerusi yang mencukupi di Parlimen bagi membentuk kerajaan baharu.

Bagaimanapun, Anwar menyatakan perkara berkenaan perlu menunggu atas ihsan dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong bagi mendapat makluman berikutnya.

“Bagi saya, kalau tanya saya sekarang jumlah mencukupi,” katanya dalam Program Bicara Negarawan bertajuk ‘Masa Depan Malaysia: Ke Mana Kita?’ anjuran Majlis Profesor Negara (MPN).

Program berkenaan disiarkan secara langsung menerusi Facebook MPN pada Sabtu dan ia dikendalikan oleh Felo MPN, Dr Muhammad Asri Mohd Ali sebagai moderator. Turut sama dalam bicara berkenaan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Profesor Datuk Dr Raduan Che Rose.

Ini bukan kali pertama Anwar mendakwa bahawa beliau mempunyai jumlah majoriti yang mencukupi daripada ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan.

Pada September 2008, Anwar pernah menyatakan memperoleh sokongan untuk membentuk kerajaan selepas Pakatan Rakyat tewas dalam Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) yang diadakan pada Mac tahun sama.

Anwar juga pernah membuat dakwaan sama pada 23 September tahun lalu bahawa beliau mempunyai majoriti yang kukuh dan meyakinkan iaitu hampir dua pertiga kerusi Parlimen bagi membentuk kerajaan.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Port Dickson itu pada masa sama mendakwa, bahawa jumlah ahli Parlimen menolak darurat yang dicadangkan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) 'lebih dari mencukupi'

“Kita sudah mencecah 114 atau 115 ahli Parlimen yang menolak usul kerajaan Perikatan Nasional (pimpinan) Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ini tidak boleh disangkal. Apakah jumlah itu cukup? Itu lebih dari mencukupi,” katanya.

Menurut Anwar, dengan jumlah berkenaan, beliau akan menyampaikannya kepada Yang di-Pertuan Agong bagi mempertimbangkan usul berkenaan dan memanggil sidang khas Parlimen.

“Ternyata tidak boleh disangkal jumlah setakat ini yang menolak pandangan Perikatan Nasional berhubung perkara darurat dan penggantungan ditolak oleh majoriti ahli Parlimen.

“Sekarang Gabungan Parti Sarawak juga sedang membincangkannya. Saya tak tahu apakah keputusannya tetapi ternyata kalau ini berlaku maknanya yang komited mendokong darurat dan penggantungan Parlimen itu tak mungkin sampai 90 ahli Parlimen atau jauh lebih kurang,” dakwanya.

Dalam bicara berkenaan, Anwar turut ditanya mengenai apakah reaksi DAP mengenai kenyataan dibuatnya sebelum ini bahawa Kabinetnya akan dikuasai oleh muslim.

“Malaysia ini masih majoriti Melayu Bumiputera maka seeloknya (dan) seafdalnya negara juga diwarnai oleh pimpinan yang mewakili hasrat dan inspirasi rakyat seluruhnya.

“Apakah sikap DAP setakat ini? DAP memahami, itu berbeza sentimen kita terhadap DAP. Saya berunding terus dengan mereka,” katanya.

Anwar berkata, pimpinan DAP tidak menimbulkan apa-apa masalah mengenai kenyataan dibuatnya itu.


sumber: sinarharian

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me