“Baru nak kenal Islam, kenal Nabi..” – Nabil Ahmad menangis lepas ‘join’ tabligh Skip to main content

“Baru nak kenal Islam, kenal Nabi..” – Nabil Ahmad menangis lepas ‘join’ tabligh

Baru-baru ini, tersebar satu video di laman sosial menunjukkan seorang pengacara dan pelawak terkenal, Nabil Ahmad berucap dan berkongsi pengalamannya selepas mengikuti jemaah tabligh selama tiga hari.

Video tersebut mendapat perhatian warganet apabila Nabil menceritakan bagaimana perasaannya dan apa ‘ibrah’ yang diperolehi sepanjang masanya bersama kumpulan berkenaan bagi tujuan untuk fokus beribadah.

Menerusi video itu, dia menyatakan perasaan terharu kerana pada usia 37 tahun, dia baru mengetahui suasana beribadah (tahajud, qiamullail dan sebagainya) seperti itu.

Dalam nada sebak, Nabil meluahkan rasa kesal dan sedih kerana dia tidak berbuat sedemikian lebih awal. Malah turut dilihat menangis dan berkata pada usia sebegitu dia baru mula ingin mengenal agama Islam atau tentang kisah-kisah Nabi.

“Suasana ni tak pernah tengok. Tahajud haritu bangun, adik-adik mengaji abang Nabil menangis dekat tempat ambil wuduk sana sorang-sorang.

“Tak pernah tengok, tak pernah tahu ada suasana macam ni. Tak pernah tahu. Bayangkan, umur 37 tahun tak pernah tahu ada suasana macam ini.

“Abang Nabil ni yang baru nak ‘masuk’ Islam, baru nak kenal Islam, baru kenal Nabi. Baru kenal Nabi siapa, baru nak menangis pasal Nabi. Apa Nabi buat dulu, sahabat buat dulu baru Abang Nabil tahu,” luahnya.

Dalam kesempatan itu, pengacara program MeleTOP itu mengakui berasa malu dengan dirinya dalam tempoh tiga hari mengikuti jemaah tabligh berkenaan.

Bagaimanapun, dia turut terharu dan mengatakan tempoh singkat itu juga adalah hari paling bahagia kerana dia diberi peluang untuk mengenal Islam dengan lebih mendalam.

Jatuh cinta dengan jihad dalam menuntut ilmu agama, Nabil berazam ingin menyertai mereka lagi selepas ini untuk tempoh yang lebih lama.

“3 hari inilah, hari paling malu dalam hidup saya. Hari pertama saya datang, adik tu baca Surah Nun tu saya malu ustaz. Saya tak pernah rasa semalu ni.

“Saya berazam lepas ni saya keluar 40 hari, lepas tu kita keluar 4 bulan. Doakan abang Nabil, abang Nabil azam bawak kawan-kawan.

“3 hari yang cukup bahagia, cukup hebat untuk abang Nabil. Alhamdulillah,” ujarnya lagi.

Perkongsian Nabil itu meraih pujian warganet yang tersentuh melihat ketulusan hatinya menuntut ilmu tentang agama dan mereka turut mendoakan supaya azamnya dipermudahkan serta kekal istiqamah.

Alhamdulillah, sesungguhnya hidayah milik Allah

Semoga Allah kekalkan Nabil dalam hidayah

Teruskan istiqamah!

Nabil berkahwin dengan bekas pramugari AirAsia, Nazirah Ayub pada 30 September 2011 dan dikurniakan tiga cahaya mata perempuan iaitu Nayla Mikayla, 9, Leyla Medyna, 6, dan Mishall Imani, 2.

Sumber: Facebook Dakwah Tabligh, YouTube BroLahTV

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me