“Damailah di sana suamiku..” – Gugurnya wira negara, ini luahan sebak isteri Skip to main content

“Damailah di sana suamiku..” – Gugurnya wira negara, ini luahan sebak isteri


Pemergian pasangan tersayang adalah sesuatu yang menyedihkan, namun ia merupakan satu kenyataan yang tidak dapat dielakkan dan merupakan realiti pahit perlu dihadapi oleh setiap insan bergelar suami dan isteri.

Begitulah seperti diluahkan oleh seorang pengguna Facebook bernama Asilah Alqarny, berikutan kematian suaminya, Dr Ali Noor Hassan seorang doktor dimana gambar dan berita kematiannya tular di media sosial sejak malam tadi.

Bagaimanapun, Asilah tampil menulis sebuah posting bagi memperbetulkan fakta mengenai kematian suaminya yang ‘didakwa meninggal dunia dalam keadaan tidur akibat kepenatan selepas bertugas di barisan hadapan menangani Covid-19’.

Berita yang tular kurang tepat


Menerusi kenyataan ditulis, maklumat yang tersebar mengenai punca kematian suaminya adalah kurang tepat. Sebaliknya, arwah suaminya meninggal dunia akibat  ‘acute respiratory distress’ di Hospital Kuala Lumpur.

Namun begitu, Asilah tidak menafikan bahawa suaminya banyak terlibat dengan aktiviti jemaah tabligh, seperti yang ditulis di keratan berita tular tersebut. Malah sewaktu ijtimak tabligh Dr. Ali menawarkan diri memeriksa pesakit secara percuma.

“Tidak berkira kerja dengan kawan-kawan, dan dia antara yang suka ziarah sahabat/saudara sakit. Ramai yang mesej Dr Ali antara orang yang pertama melawat apabila kawan-kawan tak sihat.
“Beliau jugak banyak bersedekah. Setiap hari walau sedikit,” luah Asilah lagi.
Menurut Asilah, arwah suami juga merupakan seorang anak yang baik. Dia banyak memuliakan dan berbakti kepada ibunya.

“Setiap kali beli lauk untuk family mesti akan belikan lauk yang sama untuk arwah emak dia semasa hidup. Mak nak ke klinik atau rawatan memang dia akan usahakan cuti untuk berkhidmat kepada mak dia.
“Sehingga mak dia di diagnosis ‘lung cancer’ pada Ogos 2018 sanggup ambil cuti separuh gaji untuk jaga emak dia. Sehingga ke akhir hayat mak dia di IJN, dia antara yang ajar kan mak kalimah syahadah,” ujarnya.
Jelaslah, Dr Ali merupakan seorang insan yang baik, semua orang menyayanginya. Namun, Allah lebih menyayangi Allahyarham dan menjemputnya untuk bertemuNya di negeri yang abadi.

Maka, pemergiannya wajar dianggap sebagai ‘perginya seorang perwira’ dek kerana telah banyak budi dan baktinya dicurahkan kepada keluarga, agama dan negara tercinta. Innalillahi wa inna lillahi roji’un.

Sumber: Facebook Asilah Alqarny, Harian Metro (Nurul Hidayah Bahaudin)

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me