GILA KUASA | Muhyiddin peralatkan DARURAT untuk kekal sebagai PM Skip to main content

GILA KUASA | Muhyiddin peralatkan DARURAT untuk kekal sebagai PM

Ahli Parlimen Padang Rengas Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata langkah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memohon kepada Yang di-Pertuan Agong agar darurat diisytiharkan di seluruh negara adalah pengakuan tidak langsung bahawa presiden Bersatu itu kini tidak lagi mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.

Bercakap dalam sidang media di Ibu Pejabat Umno di Kuala Lumpur hari ini bekas menteri undang-undang itu berkata langkah memohon agar darurat diisytiharkan sebelum ini pernah dibuat bagi mengelak pilihan raya kecil (PRK) diadakan.

“Sebab kita tengok apabila tak ada majoriti, dia (perdana menteri) kena buat pilihan raya (umum), tapi kita tau macam mana nak buat kalau Covid-19 sedang melanda.

“Saya samakan apa yang dia buat ini macam PRK Batu Sapi dan Grik,” katanya.

Menurut Nazri lagi tujuan kerajaan meminta darurat diisytiharkan ialah kerana PRK tidak boleh diadakan.

“Samalah ini. Sekarang apabila (PN) hilang majoriti dia kena buat PRU di seluruh negara.

“Apabila dia buat permohonan untuk darurat maknanya dia buat pengakuan dia sudah kalah dan dia sudah tidak ada majoriti,” katanya.

Turut hadir dalam sidang media itu, Ahli Parlimen Pasir Salah merangkap Pengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman.

Pun begitu menurut Nazri dengan adanya perisytiharan darurat sekarang bermakna PRU mesti diadakan sebaik saja pandemik Covid-19 dapat dikawal.

“Pada saya ia (permohonan darurat) adalah langkah logik yang diambil Muhyiddin sebagai perakuan dia sudah kalah, dia sudah hilang majoriti,” katanya.

Menjawab pertanyaan lain Nazri menjelaskan dia berpendapat darurat yang dipohon Muhyiddin semalam ialah “darurat politik” dan bukannya darurat kesihatan.

Hal itu kerana, katanya, ia dibuat bagi mengelak agar PRU tidak diadakan pada waktu ini.

Kalau disebabkan mahu mengekang Covid-19, kata Nazri, darurat tidak perlu dikuatkuasakan kerana ia boleh dikawal melalui perintah kawalan pergerakan (PKP) seperti yang berlaku pada Mac tahun lalu.

“Jadi maknanya boleh dibaca begitu – ini adalah darurat politik bagi mengelakkan PRU,” katanya.

Pun begitu Nazri mengingatkan kenyataan itu – dan langkahnya menarik balik sokongan kepada Muhyiddin – bukan bermakan dia menuntut diadakan PRU serta-merta.

“Kita cuma nak bagitahu kerajaan ini dah runtuh. Kalau 109 (ahli parlimen yang menyokong), tapi dalam masa beberapa hari ni ada lagi tiga atau empat lagi (akan tarik balik sokongan) jatuh majoriti dia.

“Saya rasa inilah darurat politik,” katanya.


Berita Penuh: MalaysiaKini

Comments

Popular Article

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa

Video - Bukan malu hidup susah! Bapa ‘lari’ ketika anak rakam sedang makan nasi kosong beri penjelasan - “Hari tu saya cuma ada RM5”

SEORANG bapa dilihat menjamah nasi putih hanya dengan kicap, itu pun baki selepas anaknya makan tengah hari! Kisah ini tular di laman Facebook apabila anak kepada lelaki berkenaan, Nik Aswan yang baru berusia 10 tahun memuat naik video bapanya di akaun TikTok miliknya. Bapanya, Ngah Misnum, 36, bagaimanapun segera memadam video tersebut sebaik sahaja mendapat tahu ia tular dalam masa beberapa jam. “Sejujurnya saya tak sangka langsung dia akan muat naik video tu sebab masa saya sedar dia tengah rakam, saya terus bangun dari tempat duduk. “Tahu-tahu tular sampai dekat Facebook, memang terkejut sangat. Saya terus ambil telefon dia dan padam video tu,” katanya kepada mStar, mengimbas kembali video yang memaparkan ‘adegan’ dirinya makan nasi tanpa lauk. Kehidupan dua beranak yang tidak meminta simpati orang ramai. Bagi mereka yang sempat menonton video tersebut, rata-rata mengakui sebak melihat kehidupan dua beranak itu yang serba sederhana tetapi bahagia. Ngah, yang berasal dari Kuala Neru