Isteri Izinkan Saya kahwin Lain, Tapi Saya Pilih Setia Walaupun Isteri Iumpuh, Kata Edika Yusoff Skip to main content

Isteri Izinkan Saya kahwin Lain, Tapi Saya Pilih Setia Walaupun Isteri Iumpuh, Kata Edika Yusoff

Jika sudah sayang, walau apa terjadi pun akan tetap kekal bersama mengharungi suka duk4 kehidupan. Inilah yang dinamakan cinta sejati.Salah seorangnya adalah Edika Yusoff , umum mengetahui isterinya Iumpuh namun dia tetap tabah dan setia menjaganya.

Kerana kasih dan tanggungjawab Edika lebih banyak menghab1skan masa menjaga isterinya disamping mengusahakan perniagaan seni reka grafik.

Ketika orang lain sudah tew4s dengan dvgaan dan c4baran di dalam perkahwinan, tetapi dia memilih untuk setia dan berk0rban demi cintanya terhadap isteri. Dan ketika lelaki lain mengeIuh menjaga si isteri di dalam p4ntang, Edika lelaki tabah menjaga isterinya yang sak1t selama berbelas tahun!

Perkongsiannya ketika ditemubual oleh bersama radio Sinar pada tahun 2017 itu membuatkan netizen seb4k dengan kesetiannya. Dua tahun selepas berkahwin, isterinya jatvh sak1t dan Iumpuh. Isterinya juga tldak boleh bercakap dan dengar. Banyak peristiwa memori yang dia Iupa.

“Saya waktu itu tak st4bil, keIiru dan rasa kenapa ini berlaku pada saya. Membuatkan saya nak berkongsi dengan seseorang, jadi jalan yang saya cari adalah dengan berkongsi dengan Tuhan. Daripada situ saya dapat hidayah dan kekuatan untuk menempvh segala yang berlaku.

Waktu itu saya memang sudah pvtus asa tetapi isteri saya bersungguh-sungguh dan tak g1ve up. Daripada situ saya mendapat kekuatan. Malah saya tak anggap dia 0KU atau yang Iumpuh malah saya anggap dia seperti manusia biasa yang sempurna.”

Edika t1dak pernah menganggap dan meIayan isterinya seperti seorang yang Iumpuh malah melayan isterinya seperti manusia sempurna.

“Kerana itu, isteri kadang-kadang tldak sedar yang dirinya Iumpuh kerana saya layan sama rata seperti beri kasih sayang, bercakap, bergadvh dan sebagainya. Jadi, saya create benda ni supaya dia dapat tahu yang dia ni normal.”

Di sebalik dvgaan itu, ada yang turut bertanyakan kepadanya kenapa dia tldak memilih untuk berkahwin lain? Tapi katanya kahwin lain bvkan selesaikan masaIah. Biarpun dia punyai hak untuk memilih berkahwin lagi, tetapi dia engg4n berbuat demikian dan memilih jalan untuk mengharvngi svsah senang bersama dengan isterinya.

“Mungkin isteri kedua akan sak1t dan Iumpuh. Jadi berapa banyak wheeIchair yang perlu saya jaga. Ada yang satu ni pun Alhamdulillah dan ini adalah c4baran yang Tuhan berikan untuk saya dan saya terima dengan hati terbuka.

Isterinya, Nor Hidayah juga pernah memberikan keizinan kepada Edika untuk berkahwin lagi tetapi Edika menoIak.

“Isteri juga pernah beritahu, kalau nak kahwin lagi dia benarkan. Tetapi saya sendiri tak mahu. Sebab saya berfikir satu hari nanti kalau dia undvr diri, saya pernah cakap saya ambil dia waktu dia boleh berdiri dan berjalan. Jadi kalau saya nak ‘puIangkan‘ kembali pada ibu bapanya, saya mahukan dia dalam keadaan yang sama.

“Daripada situ isteri faham yang saya tlada keinginan untuk berkahwin lain atau menambah lain kerana sudah cukup yang ada ini sudah sempurna di hati saya dan saya suka dengan apa yang saya buat.”

Di akhir temubual itu, Edika Yusuf turut men1tipkan pesanan kepada para suami di luar sana agar mengamalkan sikap sama-sama svsah dan senang bersama isteri.

“Anggaplah kita ni bila dah berkahwin kita dengan pasangan 50-50, sama svsah sama senang. Kita tanggvng semuanya bersama.

Jnganlah bagi beb4n kepada isteri sahaja sebab kita ni ketua keluarga. Jngan anggap isteri sebagai ma1d, tetapi anggaplah mereka sebagai s0ulmate kita. Dan nak buat apa pun buatlah bersama-sama, ibarat berat sama dipikuI ringan sama dij1njing.”

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me