‘Jangan Bagi Alasan’ – Lagi Kes Pensyarah ‘Sombong’, Berkeras Minta Pelajar Hantar Tugasan Walaupun Banjir Skip to main content

‘Jangan Bagi Alasan’ – Lagi Kes Pensyarah ‘Sombong’, Berkeras Minta Pelajar Hantar Tugasan Walaupun Banjir


Sebelum ini, tular beberapa tangkap layar perbualan pelajar bersama pensyarahnya dalam Whatsapp group. Menerusi mesej tersebut, pelajar itu meminta supaya pensyarahnya ‘bertolak ansur’ berikutan masalah banjir yang dihadapinya. Namun, jawapan pensyarah itu, membangkitkan amarah dalam kalangan warganet.

Terbaru, pelajar lain dikenali sebagai Nanida, tampil menceritakan masalah yang sama dihadapinya menerusi satu thread di laman Twitter.

Tiada alasan

Menerusi mesej tersebut, pelajar itu meminta supaya assingment yang diberikan dipanjangkan tempoh untuk dihantar. Hal ini berikutan masalah yang dihadapinya. Tambahan pula, pelajar itu memberi alasan, faktor banjir dan ketiadaan elektrik menjadi punca dia berbuat demikian. Namun, pensyarah itu seakan-akan tidak menerima alasan yang diberikan.

Kita mesti selesaikan masalah kita dengan profesional. Ini bermaksud, elakkan segala semua alasan.

Memang selfish!

Jelasnya lagi, pensyarah itu juga dipercayai tidak boleh bertolak ansur dengan pelajarnya. Pada masa yang sama, dia meluahkan rasa ‘hampa’ kerana pensyarahnya tidak faham dengan masalah yang dihadapi oleh mereka yang menjadi mangsa banjir.

Jawapan ‘pedas’ diberikan

Tidak berakhir di situ, pelajar-pelajar yang lain cuba untuk back up pelajar mangsa banjir itu namun, segala penjelasan mereka menjadi sia-sia. Pensyarah itu tetap dengan pendiriannya dengan mengatakan seseorang pelajar itu tidak sepatutnya memberikan alasan untuk berjaya.

Malahan, pensyarah itu juga sempat memberikan pesanan supaya pelajarnya ‘menyesuaikan diri’ berikutan masalah yang dihadapi oleh mereka.

Masalah line perlu diselesaikan

Menerusi thread yang sama, pelajar lain turut tampil berkongsi mesej-mesej yang dihantar oleh pensyarah tersebut. Jelas pensyarah itu, masalah mengenai capaian internet yang tidak kukuh tidak sepatutnya dijadikan alasan.

Tambahnya lagi, itu merupakan tanggungjawab pelajar untuk mencari capaian internet yang kuat bagi melancarkan proses pembelajaran mereka secara Open Distance Learning (ODL).


Sumber: Nanida

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me