Jika PAS tak mahu, UMNO cukup kuat untuk tanding bersendirian Skip to main content

Jika PAS tak mahu, UMNO cukup kuat untuk tanding bersendirian

Dua pemimpin UMNO menolak dakwaan parti itu tidak cukup kuat untuk bertanding bersendirian melawan Perikatan Nasional, jika pilihan raya umum akan datang.

Bekas ahli Majlis Tertinggi, Nazri Aziz dan Ketua UMNO Sabah, Bung Moktar Radin merasakan parti itu berjaya menangani dakwaan dan kritikan yang dihadapinya dalam kempen pilihan raya umum 2018.

Mereka berkata, parti itu menjadi lebih kuat dan rakyat turut menyedari kegagalan kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin.

Berlaku keretakan dalam hubungan UMNO-PPBM beberapa bulan ini, menyebabkan 143 daripada 191 bahagian UMNO memutuskan untuk menolak kerjasama dengan PPBM pada PRU15, dengan ada yang berkata, mereka hanya mahu bekerjasama dengan PAS, yang merupakan sekutu PPBM dalam Perikatan Nasional.

Nazri berkata, parti itu tidak perlu bertanding bersendirian, selagi PAS mahu bekerjasama dengan mereka.

“Kami mahu bekerjasama dengan PAS. Bersama kita adalah dua parti Melayu terbesar dan tertua. Tetapi, jika mereka tidak mahu bekerjasama dengan kami, apa boleh kami buat? Kami hanya bertanding bersendirianlah.”

Katanya, PAS pernah bertanding bersendirian banyak kali, dan walaupun tewas, mereka terus berbuat demikian.

“Jadi, kenapa kami tidak boleh?” soalnya.

Beliau berkata, UMNO kini dalam keadaan berbeza berbanding PRU 2018, apabila pelbagai dakwaan dilemparkan terhadap pemimpinnya.

“Ketika itu, ada pengundi merasakan kami perlu dihukum. Kami sudah (dihukum) dan belajar daripadanya, kami menjadi lebih kuat.

“Sekarang, rakyat menderita akibat kegagalan kerajaan Pakatan Harapan dan rakyat tidak gembira dengan Perikatan Nasional, jadi apa yang berlaku pada 2018 tidak semestinya berlaku pada PRU akan datang.”

Bung pula berkata, penolakan terhadap PPBM oleh akar umbi UMNO ialah mesej kepada semua yang UMNO tidak gembira.

Katanya, beliau lebih suka UMNO tidak bertanding bersendirian kerana ia lebih kuat jika bekerjasama dengan parti lain, tetapi “jika kami bertanding bersendirian, ia tidak akan sama dengan dahulu. UMNO sangat kuat dan akar umbi kami kuat”.

Mohamed Khalid Nordin

Beliau berkata, PH berkempen pada 2018 dengan banyak dakwaan salah dan membuat pelbagai janji yang tidak dapat dikotakan.

“Rakyat melihat Barisan Nasional sebenarnya baik, itu sebabnya saya fikir kita boleh buat lebih baik.”

Naib Presiden UMNO, Mohamed Khaled Nordin berkata, mesyuarat perwakilan bahagian menyediakan platform untuk ahli akar umbi bersuara, dan pucuk pimpinan parti akan sentiasa mengambil kira sentimen mereka.

“Pada 2018, terdapat isu berlainan dalam pemikiran rakyat. Sekarang ada isu lain. Apapun, UMNO bahagian jelas mereka tidak mahu bekerjasama dengan PPBM dan mereka boleh menerima PAS. Kami tidak tahu apa pendirian akar umbi PAS.”


sumber: https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/01/05/umno-cukup-kuat-untuk-tanding-bersendirian-kata-nazri-bung/

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me