Kisah Pilu Aisyah, Jadi Yatim Piatu Selepas Ibu Meninggal Akibat Covid-19 Skip to main content

Kisah Pilu Aisyah, Jadi Yatim Piatu Selepas Ibu Meninggal Akibat Covid-19

Tiada apa boleh diperkatakan lagi mengenai wabak Covid-19 yang sememangnya mampu meragut nyawa orang tersayang hanya dengan sekelip mata.

Begitulah terjadi kepada seorang kanak-kanak perempuan bernama Aisyah Alusa yang berasal dari Benda baru, daerah Pamulang, Tangerang Selatan, Jawa, Indonesia ini.

Menurut laporan Liputan 6, budak berusia 10 tahun itu kini menjalani kehidupan seorang diri selepas ibu tercinta Rina Darmakasumah meninggal dunia akibat virus pandemik berkenaan

Pemergian si ibu telah mengubah 360 darjah kehidupan kanak-kanak tersebut kerana bapanya sudah lama dijemput Ilahi ketika umur Aisyah seawal dua tahun, kata Ketua Kampung Benda Baru, Marliansyah A Baset.

“Pada jumaat lalu, Rina mengadu dia sakit pening, batuk dan demam. Kemudian jiran-jiran setempat membawanya ke Pusat Kesihatan Benda Baru untuk mendapatkan rawatan.

“Setibanya di sana, dia disuruh untuk melakukan ujian saringan Covid-19 dan hasilnya mendapati dia positif virus tersebut,” kata A Baset.

Berikutan itu, pihak hospital meminta arwah Rina untuk dirawat di hospital namun memikirkan anak kecilnya itu bersendirian lalu dia hanya memilih untuk tinggal di rumah.

Walau bagaimanapun, pada Sabtu lalu, Aisyah mendapati ibunya sudah kaku dan tiada sebarang sahutan yang diberi ketika cuba mengejutkan wanita tersebut untuk menunaikan solat.

Memetik laporan Suara pula, Aisyah yang kini tinggal sebatang kara sedang dirawat di hospital kerana turut disahkan positif Covid-19 selepas menjalani ujian saringan pada Ahad lalu.

Berat dugaan buat si kecil ini. Moga ada pihak bertanggungjawab tampil memberi pelindungan kepada Aisyah agar dapat menikmati kehidupan penuh kasih sayang seperti kanak-kanak lain.

Sumber: Liputan 6 & Suara 

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me