Luluh hati ibu, anak diejek ‘zombie’ ketika keluar bermain Skip to main content

Luluh hati ibu, anak diejek ‘zombie’ ketika keluar bermain

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Begitulah nasib yang menimpa seorang kanak-kanak berusia lima tahun yang mengalami masalah sumbing muka sejak lahir.

Lebih menyedihkan, ibunya, Nurbustaniah Hussin, 25, yang juga ibu tunggal tiak mampu menampung perbelanjaan mereka kerana masih tidak bekerja ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi mengawal pandemik Cov-19.

Kisah mereka mendapat perhatian masyarakat termasuk seorang individu yang tampil merungkai penderitaan yang dialami.

Ikuti perkongsian Sharizatul Shema Hashim di bawah:

Alhamdulillah dengan izinnya aku kuatkan diri utk ziarah anak syurga ini sebentar tadi.

Masa aku sampai dengan pakai topeng muka, dia lari ke dapur cari mak dia.Dia bagitau dia takut ada doktor datang. Alahai sayang auntie bukan doktor. Kalau ikut auntie pun tak mahu pakai topeng muka ni, naik lemas dah.

Pada yang cakap orang-orang kampung atau orang-orang sekeliling tak ambil peduli pada adik ni, tolong hentikan fitnah-fitnah anda!

Iya betul rumah anak syurga ni dalam kampung aku. Tapi memandangkan bulan Februari hari tu mereka baru balik mari tinggal sini, mana la orang yang nak kenal sangat.

Tambahan pula, sekarang ini semua orang kena berkurung kan. Ok sis tak mahu berletiaq panjang mulut manusia biasalah selagi tak kata mengata, tak sempurna hidup mereka.

Nama anak syurga ni Norhidayah Fatihah Binti Mohamad Sejawi. Umur dia 5 tahun dan mengalami Facial Cleft (sumbing muka) sejak lahir.

Setakat ni Hidayah telah menjalani pembedahan sebanyak 2 kali untuk memulihkan wajahnya.

Dia tinggal dengan ibunya yang merupakan ibu tunggal bersama-sama kakaknya yang berusia 6 tahun dan neneknya yang sudah tua. Sebelum ni mereka menetap di Klang dan baru saja pulang ke kampung pada Februari lalu.

Ibunya masih tidak berkerja sejak pulang ke kampung. Kata ibu Hidayah, beliau sangat-sangat berharap ada yang sudi menghulurkan bantuan untuk membeli susu dan juga ubat-ubatan Hidayah.

Apabila aku memberitahu yang aku ingin membantu mereka, ibu muda tersebut memesan pada aku, ‘Kak jgn masuk dalam Facebook ya, nanti teruk saya dibahan kak. Macam sebelum ni,ada yang cakap saya gunakan anak utk raih simpati orangg dan tak nak usaha sendiri. Saya masih berusaha mencari kerja kak tapi kak fahamlah dengan Perintah Kawalan Pergerakan ni susah lah kak’.

Aku senyum memandang ibu Hidayah dan aku katakan pada dia. ‘Nor zaman sekarang, kita susah ke senang ke cantik ke hodoh ke tetap org mengata. Jangan peduli tu semua hanya Allah yang tahu apa ada dalam hati kita.’


Dalam masa kami berborak, aku sempat usik Hidayah dengan bertanya ‘Hidayah nak sekolah tak?

Tiba-tiba air mukanya berubah seperti ada sesuatu yang menyentuh perasaannya. Ibunya memberitahu yang sebelum ni mereka selalu ke taman permainan untuk bermain.

Tetapi setelah ada anak-anak kecil yang menjerit apabila melihat wajahnya dan mengejek Hidayah dengan panggilan ‘Zombie’, dia tidak lagi mahu keluar rumah dan katanya tidak mahu ke sekolah kerana wajahnya seperti hantu.

Air mata aku tiba-tiba mengalir laju. Maafkan auntie sayang, soalan auntie tadi bukan berniat untuk menghina ciptaan Allah.

Menurut ibunya lagi pada bulan Julai nanti Hidayah akan membuat pembedahan dibahagian muka & lelangit.

Hal inilah yg membuatkan ibu muda ini sekali lagi sebak memikirkan bagaimana cara untuk mendapatkan kos rawatan yang di anggarkan sebanyak RM3000.

Aku sekali lagi berjanji akan membantu keluarga kecil ini selagi terdaya. Semoga insan kecil ini sentiasa sihat dan menjadi manusia yg berguna suatu hari nanti. Amin!


Sumber: kotakmedia

Comments

Popular Article

“Bawa Awak Ke Sini” -Ada Suara Dalam Video Tangmo, Manager Sempat Tukar Baju

Satu persatu klu atau petunjuk baru muncul bagi membongkarkan rahsia di sebalik pemergian pelakon terkenal Thailand, Tangmo Nida Patcharaveerapong. Sehingga ke hari ini, ibu kepada mendiang masih lagi yakin wujudnya unsur-unsur jenayah sekaligus menolak kenyataan rakan-rakan yang mendakwa artis tersebut tergelincir ketika ingin membuang air kecil. Netizen jumpa petunjuk baru, ada dengar suara pelik dalam video Nida  Justeru itu, ramai netizen tampil melakukan penyiasatan sendiri berbekalkan beberapa rakaman CCTV serta bukti yang sempat tular di media sosial. Terdahulu, satu video sewaktu Nida sedang minum di atas bot berkenaan telah dikeluarkan. Walau bagaimanapun, ramai mendakwa terdengar satu suara yang agak pelik setelah menggunakan satu software bagi mengurangkan bunyi muzik latar @eveapissaya พี่โมสวยมาก สวยเหมือนนางฟ้าเลย 🤍 คลิปสุดท้าย.. #แตงโม #แตงโมนิดา ♬ เสียงต้นฉบับ - Eve Apissaya Suara garang sebut bawa awak ke sini 2 kali…Polis akan siasat lebih lanjut  Hasilnya,

Hari-Hari Netizen Malaysia Minta Update Tangmo, Akak Siam Gigih Jadi Translator

Meskipun berlaku di Thailand, namun kisah pemergian pelakon terkenal Tangmo Nida Patcharaveerapong ini turut mendapat perhatian yang sangat besar di Malaysia. Mana taknya, kejadian yang disangkakan cumalah insiden malah bertukar menjadi satu penglibatan jenayah serta kecuaian melibatkan rakan-rakannya sendiri. Ramai pulak netizen Malaysia tunggu update baru tentang kisah Tangmo  Boleh dikatakan hampir kesemua video di TikTok mengenai perkembangan terbaru kisah menyayat hati tersebut menerima komen daripada rakyat Malaysia. Namun rata-rata mengharapkan ada subtitle supaya dapat memahami dengan lebih baik apakah sebenarnya yang terjadi. Lebih-lebih lagi bahasa Thailand sememangnya terkenal dengan keunikan tulisannya dan bukan mudah untuk dibaca. @tubtimcho โรเบิร์ต กระติก #แตงโมนิดา #แตงโม #โหนกระแส #แตงโมภัทรธิดา #หอนกระแส #แตงโมตกเรือ ♬ Ei Yang Wa - Boom Boom Cash Abang dan adik Tangmo nak fight…Mak Tangmo gila harta  Walau bagaimanapun, kini mereka semua sudah mampu menari

Isu Pelajar Dihina Dah Settle, Rupanya Pensyarah Sendiri Bantu Dapatkan Laptop?

Rentetan tularnya satu klip video kontroversi seolah-olah memperlekeh pelajar dari keluarga berstatus B40, seorang pensyarah kontrak kini sedang disiasat oleh pihak universiti awam di Perak. Hasil maklumat terkini mendapati sesi kuliah online tersebut sebenarnya berlangsung pada semester lalu, namun ramai pihak tertanya-tanya apakah motif ia hanya dimuat naik di laman Twitter semalam. @uitm_channel Kenyataan Naib Canselor berkenaan Isu Pelajar B40 ♬ original sound - Universiti Teknologi MARA Meskipun tuan badan belum perjelaskan cerita sebenar…ramai mula henti kecam lepas tahu kisah sebaliknya  Meskipun pihak empunya badan belum tampil menjelaskan situasi sebenar, namun kemarahan netizen tanpa disangka-sangka sudah semakin reda. Walaupun kenyataan pensyarah tersebut dikecam masyarakat seluruh negara, tetapi ramai mula hormat kepadanya semula lepas mengetahui kisah sebalik video berkenaan. Ini video tahun lepas, kawan sekelas yang tularkan…dia padam akaun lepas dah jadi viral  M