Malaysia pegang rekod paling teruk perangi Covid-19 di ASEAN, kata Najib Skip to main content

Malaysia pegang rekod paling teruk perangi Covid-19 di ASEAN, kata Najib

PETALING JAYA: Malaysia kini mempunyai rekod paling buruk di rantau Asia Tenggara dalam memerangi wabak Covid-19, kata bekas perdana menteri Najib Razak.

“Jika dilihat daripada segi penularan tempatan dan bilangan kes berbanding saiz penduduk, Malaysia mempunyai rekod Covid-19 paling teruk antara semua negara ASEAN setelah kita melepasi Filipina pada minggu lepas,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, Malaysia tidak lagi berada dalam senarai negara yang paling berjaya mengawal Covid-19.

Najib berkata, Malaysia terlepas peluang membendung gelombang ketiga Covid-19 pada awal Okt lalu apabila kerajaan tidak menyekat perjalanan merentas negeri.

Membandingkan situasi pandemik di Singapura, Najib berkata tindakan tegas dan awal republik itu mengurangkan penularan dalam komuniti meskipun statistik jangkitan tinggi berbanding saiz penduduknya.

Katanya, ketika penularan berlaku dalam kalangan pekerja asing dalam sektor pembinaan dan pembuatan, negara itu bertindak pantas dengan mengasingkan golongan pekerja yang tidak dibenarkan keluar dari asrama selagi tidak disahkan bebas Covid-19.

“Sebilangan pekerja asing juga diasingkan dan dipindahkan oleh kerajaan Singapura ke kapal-kapal dan kem khidmat negara supaya asrama tidak begitu sesak.

“Lalu satu persatu, asrama pekerja asing dibuka semula apabila penularan Covid-19 terhenti selepas dua hingga tiga bulan dikurung. Akhirnya semua asrama pekerja asing disahkan bebas Covid-19 pada Ogos dan kegiatan industri di Singapura bersambung,” kata Najib.

Najib berkata, Malaysia perlu belajar daripada kesilapan dan akur bahawa tindakan lebih tegas pada peringkat awal berupaya mencegah mudarat lebih teruk dan berpanjangan.

Terkini, Kementerian Kesihatan mengesahkan 3,631 kes jangkitan baru dengan 14 kematian Covid-19 dilaporkan dalam tempoh 24 jam lalu.

sumber: FMT

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me