Najib dibayangi kemungkinan karier politik berakhir dalam tempoh darurat Covid-19 Skip to main content

Najib dibayangi kemungkinan karier politik berakhir dalam tempoh darurat Covid-19

Berakhirnya tempoh darurat mungkin akan menyaksikan karier politik Najib Razak juga tamat kerana dalam tempoh enam bulan akan datang, proses rayuan bekas perdana menteri itu dalam kes melibatkan dana RM42 juta berkait SRC International Sdn Bhd akan selesai.

Pada Julai tahun lepas, Mahkamah Tinggi mendapati Najib bersalah dalam tujuh dakwaan pecah amanah, pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa melibatkan RM42 juta daripada syarikat SRC International Sdn Bhd.

Dalam rayuannya, peguam Najib mengemukakan lebih daripada 300 alasan untuk mengenepikan sabitan bersalah yang akan mula didengar pada 15 Februari akan datang.

Seorang peguam kanan bagaimanapun berkata, kes yang melibatkan tujuh dakwaan rasuah terhadap bekas perdana menteri itu sudah cukup untuk menamatkan karier politiknya.

Haniff Khatri Abdulla berkata, jika Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman terhadap kes tersebut, karier Najib dalam politik perlu direhatkan sehingga 2033, ketika Pilihan Raya Umum ke-17 (PRU17) perlu dilaksanakan.

“Kalau tak ada apa-apa pengampunan Diraja, maka hancurlah karier Najib Razak,” katanya kepada MalaysiaNow.

Selain Najib, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan setiausaha agung parti itu Ahmad Maslan adalah antara ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang sedang berdepan dengan pelbagai pertuduhan rasuah dan salah guna kuasa di mahkamah.

Semalam, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah memperkenankan satu pengisytiharan darurat bagi membendung pandemik Covid-19 berkuat kuasa hari ini sehingga 1 Ogos 2021.

Dalam perutusan khas sempena perisytiharan darurat semalam Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengatakan kerajaan akan berjalan seperti biasa dan berikrar tidak akan mencampuri urusan mahkamah.

Seorang penganalisis melihat jaminan perdana menteri untuk tidak mencampuri urusan mahkamah sebagai satu amaran kepada “kluster mahkamah”, merujuk kepada ahli Parlimen BN yang berdepan pendakwaan rasuah dan salah guna kuasa.

“Kalau tak ada apa-apa pengampunan Diraja, maka hancurlah karier Najib Razak,” katanya kepada MalaysiaNow.

Shamsul Amri Baharuddin Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berpandangan bahawa kenyataan Muhyiddin semalam sebagai satu isyarat keras kepada Najib untuk mengatakan beliau tidak mahu menjalankan sebarang rundingan melibatkan kes-kes mahkamah bekas bosnya itu.

“Tiada harapan, tiada harapan langsung untuk Najib berunding dengan Muhyiddin kerana perdana menteri sudah memberi gambaran seolah-olah sudah ada ‘sekatan’ di situ, beliau sememangnya tidak mahu dikaitkan atau terlibat dengan kes-kes Najib,” katanya kepada MalaysiaNow.

“Bukan dia sahajalah, yang lain juga, pemimpin Umno yang berdepan tuduhan mahkamah. Amaran ini pun diguna pakai juga kepada ‘kluster mahkamah’ bukan dia (Najib) sahaja.”

Proses rayuan kes SRC International akan berjalan dalam tempoh 14 hari tanpa memerlukan saksi dipanggil.

Haniff berkata, ia mampu diselesaikan dengan keputusan hakim pada hujung bulan depan.

Sekiranya Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan hukuman kes, Najib boleh mengemukakan rayuan di Mahkamah Persekutuan di mana ia boleh dilakukan dalam tempoh kurang empat bulan.

“Jadi sebelum 1 Ogos (tarikh akhir tempoh darurat), boleh selesai kes di Mahkamah Persekutuan,” katanya.

Mengikut undang-undang sesiapa yang disabitkan bersalah dan dijatuhkan hukuman penjara melebihi setahun dan denda melebihi RM2,000 tidak boleh bertanding pilihan raya selama tempoh lima tahun selepas dibebaskan.

Akan tetapi pengampunan Diraja dengan Agong menggunakan kuasanya di bawah Artikel 48 (3) Perlembagaan Persekutuan boleh memberikan peluang kepada Najib untuk bertanding PRU17.

Klausa itu membenarkan Agong mengenepikan larangan terhadap seseorang untuk aktif berpolitik.

Menurut Haniff sekiranya Najib gagal dalam rayuannya di Mahkamah Persekutuan, Najib perlu menjalani hukuman penjara.

“Jika Agong tidak memberikan pengampunan, maka dia tidak boleh bertanding PRU15, PRU16 dan PRU17. Sebab (tempoh) lima tahun masih berfungsi,” katanya.


sumber: Malaysianow

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me