Niat nak daftar kahwin, pasangan tentera pakat terus nikah pakai baju celoreng Skip to main content

Niat nak daftar kahwin, pasangan tentera pakat terus nikah pakai baju celoreng

Memandangkan Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) 2.0 sedang dijalankan ketika ini, ramai bakal pengantin terpaksa mempercepatkan tarikh pernikahan mereka ataupun menunda hari istimewa tersebut kerana ketika tempoh PKP sebarang majlis perkahwinan tidak dapat dijalankan.

Susulan daripada itu, hampir sebahagian besar Pejabat Agama di dalam negara membuka peluang untuk bakal pengantin bernikah tempoh hari di pejabat.

Hantar borang daftar perkahwinan tapi terus bernikah

Susulan daripada itu, menerusi Harian Metro, satu pasangan pengantin anggota keselamatan telah hadir ke Pejabat Agama Daerah Kluang  untuk menghantar borang daftar perkahwinan mereka yang dijadualkan pada 22 Januari 2021 telah dinasihatkan untuk terus bernikah.

Perkara tersebut terjadi buat pasangan Amir Farhan Abu Hanipah, 28 dari Rejimen Ke-2 Artileri Diraja di Kem Mahkota dan pasangannya, Noor Asmiza Rosli, 25, yang juga anggota tentera yang bertugas di Markas Pemerintahan Pasukan Simpanan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Sungai Lunchoo, Masai.

Menurut Amir Farhan, mereka hanya datang untuk menyerahkan borang daftar perkahwinan sebelum dinasihatkan untuk terus bernikah sahaja.

“Kami datang sebenarnya untuk daftar perkahwinan, tetapi dinasihatkan terus nikah kerana PKP.” Jelasnya

Hanya datang pakai seragam celoreng

Pihak pejabat agama telah menghubugngi keluarga mereka dan masing-masing bersetuju untuk meneruskan pernikahan pada hari tersebut memandangkan dalam tempoh PKP sebarang majlis tidak akan dilakukan.

Jadi mereka yang berseragam tentera hanya memakai uniform kerja sahaja dan majlis turut disertai oleh 41 pasangan yang lain.

“Ketika datang ke pejabat agama membuat pendaftaran kami memakai seragam tentera.”

“Dalam masa sama, pihak pejabat agama menghubungi keluarga kami dan mereka setuju untuk kami bernikah pada hari itu bersama-sama dengan 41 pasangan pengantin lain,” Katanya kepada sumber.

Namun begitu, anggota Rejimen Ke-2 Artileri Diraja di Kem Mahkota tetap bersyukur kerana dia dan pasangannya telah selamat bergelar suami isteri walaupun hanya memakai seragam celoreng ketika melangsungkan pernikahan.

Tambahnya lagi, momen ini pastinya akan terus dikenang kerana sangat bermakna dalam hidup mereka. Jika tiada aral melintang, majlis persandingan dicadangkan berlangsung selepas PKP ini tamat.

“Insha-Allah jika tidak ada aral majlis persandingan akan diadakan selepas PKP,” katanya.

Sumber: Harian Metro (Adnan Ibrahim), hairiazharphotography

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me