NORWAY CATAT 23 KEMATIAN WARGA EMAS AKIBAT SUNTIKAN VAKSIN Skip to main content

NORWAY CATAT 23 KEMATIAN WARGA EMAS AKIBAT SUNTIKAN VAKSIN

Dua puluh tiga orang mati di Norway dalam beberapa hari setelah menetima dos pertama vaksin Pfizer COVID-19 dengan 13 daripada kematian tersebut berkaitan kesan sampingan dari suntikan, New York Post melaporkan.

Kesemua 13 adalah pesakit dari rumah jagaan dan berumur sekurang-kurangnya 80 tahun. 

Melalui entri yang turut mendapat laporan dari Times of India, menyatakan reaksi biasa terhadap vaksin, termasuk demam dan loya, "mungkin menyumbang kepada faktor penyebab maut kepada pesakit yang lemah’ sebagaimana laporan New York Post yang memetik pernyataan Ketua Doktor di Badan Perubatan Norway, Sigurd Hortemo pada Jumaat lalu.

Pun begitu, walau pun para pegawai perubatan tidak meyatakan kebimbangan serius terhadap isu tersebut namun mereka sedang menyusun langkah dan panduan mengenai siapa yang harus menerima suntikan vaksin berkenaan.

Bagaimana pun, Pengarah perubatan agensi, Steinar Madsen menyatakan bahawa "agensi itu tidak bimbang dengan perkara tersebut’.

"Sangat jelas bahawa vaksin ini mempunyai risiko yang sangat kecil kecuali kepada pesakit yang lemah, itu pun dalam bilangan kecil. Sekarang ini para doktor harus mempertimbangkan dengan teliti siapa yang patut diberikan suntikan vaksin. Mereka yang sangat lemah dan pada akhir hayat boleh menerima vaksin setelah penilaian terhadap kesihatan mereka dilakukan terlebih dahulu, “ katanya.

Agensi itu melaporkan pada hari Khamis bahawa seramai 29 orang mengalami kesan sampingan, termasuk 13 orang yang meninggal dunia.

Laporan menunjukkan dua puluh satu wanita dan lapan lelaki mengalami kesan sampingan.

Selain mereka yang meninggal, sembilan mempunyai kesan sampingan yang serius termasuk reaksi alahan, ketidakselesaan yang kuat dan demam yang teruk - sementara tujuh mengalami yang lebih serius, termasuk sakit teruk di tempat suntikan, lapor New York Post.

Menurut para pegawai kesihatan,  sekitar 400 orang mati setiap minggu di rumah penjagaan secara purata.

Seorang wakil Pfizer mengatakan syarikat itu "menyedari kematian yang dilaporkan" berikutan pemberian vaksin di Norway dan sedang bekerjasama dengan Badan Perubatan Norway untuk mengumpulkan semua maklumat yang berkaitan.

Untuk rekod, jumlah kes coronavirus yang dilaporkan di Norway adalah 58.202, sementara jumlah kematian adalah 517, menurut laporan Universiti Johns Hopkins. 


Sementara itu juga pihak kkm juga telah mengambil tindakan awal untuk memeriksa tahap keberkesanan vaksin tersebut

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan (KKM) mengarahkan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) untuk meneliti dan membuat penilaian terhadap vaksin buatan Pfizer-BioNTech.

Menterinya, Datuk Seri Dr Adham Baba mengeluarkan arahan berkenaan susulan laporan kematian 23 individu berusia 80 tahun ke atas di Norway selepas disuntik vaksin COVID-19 itu.

"Saya telah arahkan NPRA untuk menilai laporan tersebut. Buat masa ini saya belum ada sebarang perincian lagi," katanya ringkas ketika dihubungi Astro AWANI hari ini.

Dalam perkembangan yang membimbangkan, 23 warga emas meninggal dalam waktu singkat setelah menerima suntikan vaksin coronavirus pertama mereka di Norway.
Bagaimanapun, belum ada pengesahan sama ada terdapat hubungan langsung antara suntikan vaksin Pfizer-BioNTech dan kematian itu.

Sumber:

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me