Pemilik Haiwan Boleh Didenda Tak Lebih RM1,000 Jika Haiwan Peliharaan Berak, Kencing Di Rumah Jiran Skip to main content

Pemilik Haiwan Boleh Didenda Tak Lebih RM1,000 Jika Haiwan Peliharaan Berak, Kencing Di Rumah Jiran

Tidak dinafikan setiap individu mesti mempunyai pengalaman yang pahit dalam kehidupan berjiran. Malahan, kehidupan dalam sesebuah komuniti berjiran memerlukan seseorang itu bert0lak ansur dan mempunyai common sense dalam sesuatu aspek. Namun, terdapat situasi di mana h4iwan peliharaan yang dibela jiran dilihat secara semberono membuang air kecil mahupun air besar di hadapan rumah kita.

Perkara tersebut secara tidak langsung membeb4nkan seseorang itu. Seperti perkongsian seorang pegvam dikenali sebagai Nor Zabetha di laman YouTube, menceritakan apa yang boleh dilakukan oleh seseorang jika h4iwan jiran bertindak sedemikian rupa.

Apakah yang boleh dilakukan?

Jelas Puan Zabetha, mas4lah mengenai h4iwan peliharaan jiran boleh diselesaikan dengan cara yang baik jika seseorang itu tahu cara yang betul membuat laporan mengikut saluran yang tepat.

Kalau kita lihat di bawah Akta-Akta Kecil 1955, ada menyatakan berkenaan tanggungjawab pemilik anjlng. Dalam akta tersebut pemilik tidak boleh membiarkan anjlng berkel!aran sehingga menyebabkan kecederaan kepada orang awam yang lain atau mengej4r orang lain. Manakala mengikut Seksyn 80, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mempunyai hak untuk mengambil tindakan dengan beberapa cara iaitu menghapvskan, menghentikan dan mengambil tindakan undang-undang serta ganti rugi.

Menerusi penjelasan tersebut, seseorang itu berhak membuat laporan kepada pihak PBT jika h4iwan yang dib3la jiran boleh mengganggu ketent3raman mereka.

Kacau ganggu Seksyen 81 (B) apa-apa blnatang yang disimpan atau sesuatu cara sehingga menyebabkan k4cau ganggu. Jika perkara ini berlaku, anda boleh membuat lap0ran kepada pihak PBT dan jika mahu membuat laporan p0lis cover letter juga dinasihatkan untuk disertakan sekali.

Susulan lap0ran yang telah dibuat, pihak PBT akan mengeluarkan surat mahupun n0tis kepada pemilik h4iwan tersebut supaya h4iwannya tidak lagi mengganggu ketent3raman jirannya. Individu tersebut juga boleh dikenakan hukvman d3nda tidak melebihi  RM1,000, atau penj4ra atau kedua-duanya sekali.

Malahan, jika urusan ‘k4cau ganggu’ ini terpksa dilakukan oleh pihak PBT, individu tersebut perlu menanggvng segala ganti rugl yang berlaku.


Video penuh

Sumber: Nextepisode Channel

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me