Sengaja buang susu demi hasilkan video, netizen tegur usahawan popular Skip to main content

Sengaja buang susu demi hasilkan video, netizen tegur usahawan popular


Dalam kita tak sedar, membuang makanan berlebihan seolah menjadi perkara biasa. Bahkan, ada yang sanggup membuang makanan yang masih elok, semata-mata untuk dijadikan ‘content’ dalam video.

Baru-baru ini, warga Twitter kecoh apabila seorang pemilik butik @hafizhamids memuat naik sebuah video memaparkan isterinya Leeyana Rahman membuang susu tepung anak di atas meja.

Difahamkan, video itu bertujuan dijadikan sebagai ‘parodi’ tentang perangai suami apabila melakukan kerja rumah. Namun, seorang pengguna Twitter @NadiaAzlan berkongsi ciapan di Twitter menegur perbuatan wanita berkenaan.

Demi raih perhatian?



“Ada parents kat luar sana yang terpaksa bagi anak minum susu pekat manis, ada yang terpaksa bagi anak minum air kosong.

Jangan lah sebab nak kejar clout, sanggup buang susu anak demi content semata. Makanan tu rezeki Allah, jangan dibuat macam tu,” tegur @NadiaAzlan.

Menurut @NadiaAzlan, video tersebut seakan tidak sensitif dengan situasi dihadapi oleh ibu bapa lain yang terpaksa memberi anak minum susu pekat manis dan air kosong sahaja.

‘Content’ berkualiti rendah & mencari publisiti murahan

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet bersetuju dengan teguran @NadiaAzlan dan mengecam tindakan usahawan jenama muslimah popular itu yang disifatkan sebagai ‘publisiti murahan’.

Sementara itu, ramai juga yang berkongsi kisah dan pengalaman sendiri tentang kesusahan ibu bapa dalam mencari sesuap susu serta makanan untuk diberi kepada anak-anak mereka di luar sana.

Susu baby mahal, kena jimat susu anak sekarang ni

Diorang tak faham situasi orang lain

Sebenarnya memang tak salah nak buat video parodi, tetapi isi ‘content’ haruslah bersesuaian dengan keadaan semasa dan sensitiviti masyarakat.

Lebih elok jika ia digarap dengan nilai moral yang baik, supaya boleh dijadikan sebagai contoh dan tauladan buat penonton.

Harap-harap teguran warganet ini boleh membuka mata dan menjadi satu pengajaran buat golongan bergelar ‘influencer’ di luar sana.

Sumber: Twitter @NadiaAzlan

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me