'58 tahun hidup, tak pernah tengok orang sedaif ini' Skip to main content

'58 tahun hidup, tak pernah tengok orang sedaif ini'

Adakah anda berasa serba kekurangan ketika ini? Apa pun jawapan anda, bersyukurlah kerana sehingga saat ini kita masih bernafas dan menikmati pemberian daripada Tuhan untuk boleh meneruskan hidup di dunia ini. Mengeluh macam mana pun kita, sekurang-kurangnya anda masih ada tempat tinggal yang sempurna berbanding lelaki tua ini hidup dalam keadaan sangat daif. 

Lelaki dipercayai warga emas ini, berasal dari Taman Salak Selatan Baru, hidup di rumah yang sudah usang dan roboh serta dilitupi dengan tumbuhan liar sejak sekian lamanya. 

Mujur ada individu yang prihatin, memaklumkan nasib warga emas ini kepada aktivis masyarakat, Kuan Chee Heng atau nama panggilannya Uncle Kentang, untuk datang membantu. Sebaik saja tiba di tempat lelaki itu, alangkah terkejutnya tatkala melihat keadaan rumahnya yang tidak lagi sesuai untuk didiami.

"Dalam hidup saya selama 58 tahun, saya tidak pernah melihat orang sedaif ini. Hidup dalam rumah yang telah roboh semuanya. Ada satu katil kecil untuk tidur di bawah pokok. Ada periuk nasi dan peti sejuk yang usang. 

"Dia tak ada tilam, tidur bersama nyamuk, ulat dan ular. Umurnya 68 tahun, uzur dan tidak dapat berkerja. IC masih guna IC lama. Kita akan belikan phone untuk dia," katanya.









Bersimpati dengan nasib warga emas itu, Uncle Kentang bercadang mahu membawanya ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membuat kad pengenalan baharu. Selain itu, membawanya ke Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk memohon bantuan yang bersesuaian. 

Dari segi tempat tinggalnya pula perlu dibersihkan dan mungkin akan menggunakan khidmat jentolak untuk membersihkan kawasan semak. Setelah itu, belikan kabin untuk dijadikan sebagai tempat tinggalnya yang lengkap dengan bekalan elektrik. 

Barangan lain seperti katil, tilam, handphone, peti makanan, tempat memasak juga sedang diusahakan bagi memudahkan warga emas berkenaan. 

Sumber: Thereporter

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me