Bos lambai ‘pujuk’ pelanggan beli makanan RM3 demi selamatkan hotel Skip to main content

Bos lambai ‘pujuk’ pelanggan beli makanan RM3 demi selamatkan hotel

Penularan wabak Covid-19 hampir di seluruh dunia telah meragut ramai nyawa. Pandemik yang berlaku ini telah memberi kesan kepada ekonomi seperti industri pemakanan, pertanian dan juga pelancongan selain menyebabkan kehilangan pekerjaan.

Terbaru, tular di laman Twitter memaparkan seorang pengurus hotel di Pulau Pinang terpaksa menjual makanan di tepi jalan demi kelangsungan hidup.

Jual pelbagai makanan tepi jalan



Menerusi video oleh Bernama tersebut, dapat dilihat Jeffrey Lim sedang memegang kad manila yang tertulis ‘RM3.00’ semasa menjual masakan dihasilkan hotelnya itu.

Menurutnya, cara ini terpaksa digunakan demi mencari sumber pendapatan yang lain agar kakitangan lain tidak dibuang kerja selain tiada sambutan daripada pengunjung berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan.

Antara masakan yang dijual ialah mihum tomyam, nasi goreng dan nasi ayam yang dijual hanya dengan harga RM3.00.

Bersyukur kita masih ada pendapatan

Video berdurasi kurang dua minit itu telah menerima pelbagai reaksi daripada warganet yang turut bersimpati melihat kegigihan seorang pengurus demi menyelamatkan ekonomi dan kakitangan hotelnya.

Sedih tengok, semoga terus kuat

Cara yang baik untuk jaga kebajikan pekerja

Tidak dinafikan, wabak tersebut telah mengubah 365 darjah kehidupan seseorang. Ada yang kehilang pekerjaan, keluarga, rumah dan lain-lain lagi. Apa pun, semoga semuanya akan berakhir dan kembali normal.

Sumber: ohmymedia

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me