Budak Lelaki Menangis Sambil Melaungkan Azan Dlm Liang Lahad. Tapi Air Mata Cepat Di Lap Kerana Ini Skip to main content

Budak Lelaki Menangis Sambil Melaungkan Azan Dlm Liang Lahad. Tapi Air Mata Cepat Di Lap Kerana Ini

Kehilangan ibu bapa menjadi antara perkara paling ditakuti oleh setiap insan yang bergelar anak. Hal ini kerana sebagai seorang anak pasti mahu mengembirakan kedua-dua ibu bapa sebelum mereka meninggalkan kita.

Tular di aplikasi TikTok, seorang pengguna bernama Elisac memuat naik satu video yang memaparkan kanak-kanak lelaki menangis teresak-esak akibat pemergian bapa tersayang.

Azankan bapa untuk kali terakhir

Kanak-kanak ini hampir menitis air mata tapi cepat-cepat di lap bagi mengelakkan air mata jatuh ke kain kafan arwah bapa beliau

Peristiwa duka ini harus dilalui oleh kanak-kanak tersebut yang bernama Wahyu berasal dari Indonesia. Sebelum arwah dikebu.mikan, dia mengambil peluang terakhir untuk meluangkan azan buat Allahyarham bapanya.

Walau bagaimanapun, Wahyu tidak dapat menahan sabak dan terpaksa menangis sebelum air mata dilap oleh seorang pemuda yang turut berada di situ kerana takut terkena jenazah bapanya.

Ketabahan dan kekuatan si kecil menerima pujian daripada warganet selain turut bersedih melihat keperitan yang dilalui oleh budak lelaki tersebut.

Ya Allah sedih sangat2

Allahuakbar, al-Fatihah buat arwah ayah. Semoga jadi anak yang berjaya ya. Bagusnya ‘strong boy’

MasyaAllah, momen-momen kali terakhir dapat melihat jasad orang tersayang memang satu perkara yang amat sedih dan pasti akan merindui gelak tawa mereka yang menghiburkan kita sebelum ini.

Mari baca penjelasan isu ini seperti dibawah penjelasan daripada Ustaz Azhar Idrus bagi menjawab persoalan ini. Semoga dijadikan panduan buat kita semua agar tidak ‘sesat’ dengan adat, tapi berpeganglah pada Al-Quran dan Hadis.


“JAGA2 AIR MATA TU, JANGAN SAMPAI TERKENA JEN4ZAH DAN KAIN KAFAN NYA.. SEKSA JENAZAH TU.. BERAT DIA NAK PERGI”


Seorang makcik ‘sound pada si suami jen4zah.


Jen4zah isteri telah selesai dikafankan.


Giliran suami nak cium….dia mencium dahi isterinya…air mata mengalir kepipi jen4zah….di peluk isteri lama…mengalir air matanya terkena kain kaf4n jen4zah.

Seorang makcik bersuara

“Angkat suami dia tu…jgn peluk lama2 arwah isteri awk tu…jgn sampai air mata ni menitik kene jen4zah…kesian dia..berat dia nak pergi….”…maka si suami di papah oleh anak lelakinya keluar rumah.

Ini lah khilaf yg sering berlaku dlm masyarakat melayu islam kita…sebenarnya biarkan sahaja contohnya jika si suami ingin mencium dan memeluk isterinya lama buat kali ter4khir…kalau pun dia menangis dan air matanya terkena kain kafan xmengapa…tiada hadis atau nas yg mengatakan xboleh…disaat itulah si suami mungkin sedang berbisik memaafkan dan menghalalkan segala makan minum kepada isterinya.

Ingat…yg tak boleh itu jika kamu meratap atau meraung dihadapan jen4zah atau sewaktu kematian nya…dil4rang keras oleh Rasulullah saw..wallahualam

Kekhilafan yang ramai lakukan dan masih berlaku hingga hari ini.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Apabila seorang anak Adam m.ati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”

(Hadith Sahih – Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

1.Sedekah Jariah

Segala bentuk sedekah bahan yang dikeluarkan oleh si mati semasa hayatnya termasuklah sedekah wang,makanan,harta benda dan dalam katogeri ini termasuk juga harta yang di waqafkan oleh si mati semasa hidupnya. Sebagai contoh seseorang itu mendirikan surau untuk kegunaan Masyarakat setempat. Selagi mana surau itu di menfaatkan selagi itulah pahala mengalir untuk si mati. Orang yang hidup atau waris boleh juga bersedekahkan bagi pihak si mati tak kiralah samaada sedekah itu hasil dari wang,harta, peninggalan si mati atau wang waris sendiri.Yang pentingnya ialah niat kita untuk bersedekah bagi pihak si mati. Amalan “waqaf” dalam Islam juga telah bermula semenjak zaman Rasulullah s.a.w. dan telah berkembang di negara-negara Islam hingga hari ini dan seterusnya, malah ada yang datang membentuk “Kementerian Waqaf ”

2.Doa

Selain dari doa anak anak yang soleh/solehah terhadap ibubapanya, doa antara sesama kaum muslimin pun bermenfaat untuk si mati. Ini berdasarkan kepada dalil berikut : Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas Kasihan dan RahmatMu”. Al-Hasyr ayat 10.

Mengenai doa anak yang soleh/solehah Insya’Allah doa akan bermenfaat jika anak2 itu bersolat.Kalau tak solat pasti doa itu tak akan diterima sebab solat itu tiang agama, tidak diterima segala amal kebaikan jika tidak bersolat termasuklah doa. Jadi usahakanlah supaya anak anak kita terdiri dari golongan orang orang yang mengerjakan solat.

3.Ilmu yang bermenfaat

“Ilmu yang berguna atau bermanfaat yang di ajarkan kepada orang lain,” yang tersebut dalam hadith ialah ilmu yang berhubung dengan agama Islam secara khusus dan juga yang berhubung dengan ilmu ilmu kemajuan di dunia secara umum, sama ada melalui syarahannya,pengajaran kepada murid-muridnya dan orang ramai,atau melalui kitab-kitab dan buku-buku karangannya.

Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

Sumber: Borakdaily

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me