Budak maut, perut disepak & ditumbuk bapa tiri kerana terkencing di luar mangkuk tandas Skip to main content

Budak maut, perut disepak & ditumbuk bapa tiri kerana terkencing di luar mangkuk tandas

Lelaki berusia 28 tahun di Singapura di dakwa di mahkamah pada 2 Februari 2021 atas pertuduhan membunuh anak tirinya berusia 4 tahun pada September 2018 di kediaman mereka di sebuah flat di Bukit  Batok. 

Tertuduh, Muhammad Salihin, berang dengan anak perempuannya, Nursabrina Agustiani Abdullah, yang dikatakan terkencing di luar mangkuk tandas. 

Dalam pengakuannya kepada polis dan pakar psikiatri, dia menendang perut mangsa ketika kanak-kanak itu terbaring di lantai dan mengaku menyasarkan perutnya untuk memberi pengajaran. 

Salihin berkata, dia dan isterinya, Syabilla Syamien Riyadi, 24, puas mengajar Sabrina cara-cara membuang air di tandas memandangkan dia bakal memasuki pra-sekolah. 

Pada 1 September 2018, Salihin ternampak kesan air kencing di lantai tandas menyebabkan dia bengang. Pada ketika itu, Syabilla telah keluar bekerja. 

Salihin meletakkan anaknya di atas mangkuk tandas dan menumbuk perutnya beberapa kali. 

Pada petang itu, Sabrina pergi ke tandas bersendirian seperti yang diarahkan oleh Salihin. Namun, Salihin mendapati Sabrina masih mengulangi kesilapannya itu lalu menolak anak kecil itu sehingga terjatuh. 

Dalam masa yang sama, Salihin menendang perut mangsa sekurang-kurangnya dua kali sebelum mengangkat mangsa dan menumbuk perutnya sekali lagi yang menyebabkan mangsa menangis. 

Pada lewat petang hari yang sama, Syabilla pulang ke rumah. Selepas makan malam, Sabrina mengaku sakit perut dan muntah sepanjang malam

Pagi keesokkan harinya, Sabrina tidak sedarkan diri selepas Salihin menggunakan jari menjolok ke dalam mulut Sabrina untuk memaksanya muntah. Dia kemudian membawa mangsa keluar dari tandas dan meminta Syabilla menghubungi ambulans. 

Apabila paramedik tiba pada jam 9.30 pagi, Sabrina didapati tidak bernafas dan tiada denyutan nadi. Mereka berusaha menyelamatkannya tetapi gagal sebelum pihak Hospital Umum Ng Teng Fong mengesahkan mangsa telah meninggal dunia. 

Keesokkan harinya, Salihin ditahan polis selepas pihak hospital melaporkan punca kematian mangsa kepada polis. 

Sementara itu, laporan bedah siasat menunjukkan mangsa meninggal dunia akibat pendarahan dalaman yang teruk di bahagian perut.

Syabilla pula menafikan dakwaan tersebut dan memaklumkan kepada mahkamah yang Sabrina memberitahu dua anak lelaki kembar (tiri) yang berusia hampir dua tahun pada ketika itu, duduk di atas perut Sabrina.

Si ibu yang berasal dari Indonesia itu bagaimanapun tidak bertnaya soalan lebih lanjut kepada suaminya kerana 'takut'. 

"Dia akan menjadi defensif jika saya tanya banyak soalan," katanya.

Salihin kini berdepan dengan hukuman gantung sampai mati atas pertuduhan membunuh mangsa. 

Selain itu, Salihin juga menghadapi dua lagi pertuduhan iaitu melakukan keganasan terhadap mangsa. 

Antara Julai dan Oktober 2017, Salihin dituduh menyebabkan melecurkan badan mangsa menggunakan air panas dari kepala pancuran air mandian di dalam bilik air di mana mangsa ditahan kira-kira lima hingga enam saat.

Salihin berbuat demikian kereta dia mahu menjimatkan kos elektrik dan marah pada mangsa yang enggan mandi dengan air sejuk. 

Antara Januari dan April 2018, Salihin juga dituduh menghentak kepala mangsa di lantai kerana geram mangsa bersembunyi di bawah katil semasa dia cuba menyuap makanan kepadanya. 

Sumber: Berita Harian Singapura

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me