Covid-19 Semakin Mengganas , 3 Kematian Di Malaysia Bawah 40 Tahun Tanpa Ada Penyakit Kronik. Skip to main content

Covid-19 Semakin Mengganas , 3 Kematian Di Malaysia Bawah 40 Tahun Tanpa Ada Penyakit Kronik.

Seorang lagi pesakit warga Malaysia berusia bawah 40 tahun yang tidak mengidap mana-mana penyakit lain, meninggal dunia akibat Covid-19 hari ini.

Mangsa adalah lelaki berusia 31 tahun. Dia merupakan kes ketiga seumpamanya pada tahun ini. Jenazahnya dibawa ke Hospital Alor Gajah, Melaka.

Ini berdasarkan senarai kematian akibat Covid-19 yang dimaklumkan dalam kenyataan Kementerian Kesihatan (KKM) hari ini.

Walaupun sangat jarang untuk pesakit Covid-19 yang tiada penyakit lain meninggal dunia, kes kematian wabak itu melibatkan mereka yang berusia bawah 40 tahun di Malaysia semakin meningkat.

Kes pertama tahun ini diumumkan pada 17 Januari lalu, melibatkan perempuan berusia 32 tahun.

Menurut keluarganya, dia menjalani kuarantin di rumah dan menunggu untuk dibawa ke hospital, sebelum keadaannya kian lemah dan meninggal dunia.

Dia dipercayai dijangkiti wabak itu di kilang tempatnya bekerja, menurut mereka.

Jenazahnya dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Klang, Selangor.

KKM juga memaklumkan yang dia tidak mengidap apa-apa penyakit lain.

Kes kedua diumumkan pada 28 Januari, melibatkan lelaki berusia 22 tahun yang meninggal dunia di Hospital Canselor Tunku Muhriz in Cheras, Kuala Lumpur.

Kes kematian melibatkan pesakit bawah 40 tahun, terutama yang tiada komorbiditi lain (mengidap dua atau lebih penyakit lain pada masa sama), amat jarang dilaporkan.

Kebanyakan kematian melibatkan pesakit berusia 60 tahun ke atas, dengan kebanyakannya mengidap penyakit kronik lain seperti diabetes, darah tinggi, jantung dan kencing manis kronik.

Bagaimanapun, sejak gelombang ketiga penularan yang bermula 20 September lalu, semakin ramai yang berusia bawah 40 tahun meninggal dunia akibat Covid-19.

Kebanyakan mereka juga mengidap penyakit lain.

Hari ini terdapat dua lagi pesakit bawah 40 tahun yang meninggal dunia.

Bagaimanapun, berbeza dengan mangsa pertama, kedua-duanya mengidap penyakit kronik lain, antaranya kencing manis, darah tinggi dan strok.

Sejak 1 Oktober 2020 hingga 31 Januari 2021, seramai 43 pesakit bawah 40 tahun telah meninggal dunia, dengan kebanyakannya memiliki komorbiditi.

Sebelum ini, terutama ketika tingginya penularan di Sabah, korban bawah 40 tahun yang tiada penyakit lain lazimnya bukan warganegara. Kebanyakannya dibawa ke hospital setelah meninggal dunia.

Bagi bulan Januari, 15 daripada 289 kematian di Malaysia melibatkan pesakit bawah 40 tahun.

Sehingga 31 Januari, 6.71 peratus kes kematian di negara ini melibatkan golongan itu.

Sebagai perbandingan, lebih 20.1 peratus kematian di Indonesia melibatkan pesakit berusia 45 tahun ke bawah.

Hanya 0.4 peratus pesakit Covid-19 di Malaysia meninggal dunia, manakala 78.4 peratus lagi telah sembuh.

sumber : MK

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me