'Dia hanya ada RM12 saja' - Wanita diusir dari bilik sewa & tidur di koridor flat Skip to main content

'Dia hanya ada RM12 saja' - Wanita diusir dari bilik sewa & tidur di koridor flat

Kuan Chee Heng atau lebih dikenali dengan panggilan Uncle Kentang, berkongsi mengenai seorang wanita yang mengalami masalah di mana dia diusir keluar dari bilik sewa di Kepong. 

Sejak dari itu, dia hanya tidur di koridor flat berkenaan selama tiga hari dengan barangannya dan hanya mempunyai wang belanja sebanyak RM12 sahaja. 

"Bila kita mula gunakan talian hotline 03-8065-6666, panggilan pertama yang masuk adalah mengenai wanita ini yang diusir dari bilik sewanya. Semua barang-barangnya dikeluar dan diletakkan di koridor Flat Suria Magna, Kepong, Kuala Lumpur.

"Dia tidak berdaya dan hanya mempunyai RM12. Pernah cuba mendapatkan bantuan daripada orang dan ahli politik, tetapi gagal. Selama tiga hari dia tidur di koridor dengan barang-barangnya. 

"Dia kata dia tak mandi sejak tiga hari lalu. Dia kelihatan letih dan penat. Kami berikan sedikit wang dan akan cuba mendapatkan tempat penginapan untuknya dan mengajaknya untuk berjumpa serta makan malam bersama kami. 

"Kami beritahu dia, kami akan membantunya. Pada usianya, pasti sukar untuk mendapatkan pekerjaan di waktu pandemik sebegini," katanya. 

Uncle Kentang juga berterima kasih kepada pihak yang menyediakan talian hotline tersebut dan akui terkejut menerima panggilan pertama itu. 

"Talian hotline baru saja diwujudkan pada waktu petang, terus ada panggilan masuk. Ini bermaksud Tuhan menghantar mesej kepada kita bahawa ada seseorang di luar sana yang memerlukan pertolongan," katanya. 

Sumber: Kuan Chee Heng

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me