“Doktor tak belajar agama ke?” Lebih Sejam Isteri Bertarung Nyawa, Suami Tak Mahu Doktor Lelaki Sambut Kelahiran Skip to main content

“Doktor tak belajar agama ke?” Lebih Sejam Isteri Bertarung Nyawa, Suami Tak Mahu Doktor Lelaki Sambut Kelahiran

Detik kelahiran cahaya mata adalah momen indah yang sering dinanti-nantikan oleh setiap pasangan yang berumah tangga.

Namun begitu, persediaan untuk kelahiran sering menjadi keutamaan seperti hospital, kelengkapan bayi dan persediaan dari ibu yang bakal melahirkan itu sendiri

Ramai ibu diluar sana menginginkan doktor wanita yang akan membantu mereka semasa proses kelahiran berlaku.

Doktor kongsi pengalaman proses kelahiran di hospital daerah

Namun begitu tidak dapat dinafikan, doktor lelaki dalam bidang tersebut turut sama hebatnya dan dan ramai doktor lelaki mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut.

Menerusi satu perkongsian yang dimuat naik oleh seorang Dr Ahmad Zakimi Abdullah, beliau berkongsi satu kisah ketika sedang bekerja di salah sebuah hospital daerah

Mungkin isteri itu sakit nak bersalin 

“Di suatu ketika semasa aku kerja di sebuah hospital daerah, ada seorang suami membawa isteri yang nak bersalin ke bilik bersalin.”

“Si suami berseluar pendek, bertopi dan memakai rantai. Ala-ala hip-hop. Si isteri pula memakai baju seolah-olah tak cukup benang.”

“Takpe lah, mungkin si isteri tu terlalu sakit nak bersalin maka tak sempat pakai baju yang cukup syaratnya.”

Takde doktor perempuan ke

“Doktor! Isteri saya nak bersalin ni. Ujar si suami tegas. Keadaan agak kelam kabut.

Takpe encik. Nanti saya periksa dulu berapa cm bukaan. Balas aku.”

“Eh doktor! Takde doktor pompuan ke?. Si suami panjangkan berbualan kami. Agak tegas.

Takde encik. Saya sorang saja oncall malam ni.”

Doktor ini tak belajar agama ke

“Doktor pompuan tak bertugas malam ni. Hanya saya sorang. Ujar aku sambil memakai sepasang glove. Siap sedia untuk jalankan tugas pemeriksaan.”

“Mana boleh doktor lelaki periksa isteri saya. Doktor ni tak belajar agama ke? Kan aurat tu. Hospital kat Malaysia ni tak Islam sungguh gamaknya. Betul lah orang lain kata.”

“Si suami masih bertegas dan cuba menolak. Keadaan sedikit tegang. Bilik bersalin ketika itu juga agak sibuk. Kedengaran jeritan ibu-ibu lain yang tengah meneran.”

Saya doktor muslim, walaupun tak alim saya tahu juga pasal agama

“Saya pun doktor muslim. Saya memang tak alim sangat tapi tahu juga sikit pasal agama. Isteri encik kan nak bersalin. Dalam keadaan nak bersalin tu dah kira darurat.”

“Lagipun saya sorang saja yang ada dan mampu sambut bersalin. Tambah pula isteri encik ada masalah darah tinggi.”

“Misi tak boleh sambut. Jawab aku sambil menoleh kearah misi-misi bilik bersalin.”

Tak boleh panggil doktor perempuan dekat rumah ke

“Aduhhhh. Aduhhh. Sakit! Sakit!” Bunyi teriak si isteri dari bilik 2. Wajah pucat si suami terpancar.”

“So takleh panggil doktor pompuan kat rumah ke, doktor. Maaf encik. Tak boleh. Dia pun akan oncall esok.”

“Takpe nanti saya suruh misi check jalan isteri encik dulu. Nanti nak bersalin terpaksa saya juga sebab isteri encik ada masalah.”

Darurat benarkan saya sambut kelahiran

“Oklah. Nak buat macamana. Negara je Islam. Hospital KKM yang tak Islamik.”

“Takpe encik. Keadaan darurat membenarkan saya sambut kelahiran bagi wanita nak bersalin. Tiada lagi aurat.”

Encik boleh azan di telingan anak ini

“Setelah sejam setengah lamanya, akhirnya pesakit wanita itu dah 10cm. Akhirnya aku menyambut kelahiran anak lelaki mereka dengan selamat.”

“Nah encik. Ni anak encik. Anak lelaki. Encik boleh azan di telinga anak ni.”

“Sebelum ni eloklah encik tutup aurat encik tu sebab tadi encik cakap pasal aurat kan. Nah pakai kain sarung saya. Ujar aku sambil hulurkan kain sarung kepada dia.”

Saya tak tahu sangat azan

“Tapi doktor. Saya tak tahu sangat azan. Tak biasa. Boleh doktor azankan dan doa-doa skit. Ok. Nanti saya tunjukan. Terima kasih, doktor.”

“Hai. Bukan main cakap aku tak belajar agama. Dia sendiri tak tutup aurat. Nak azan pun tak biasa katanya. Hmmm.”

Aurat wanita ketika nak bersalin

“Aku nak ceritakan sedikit tentang apa yang boleh kita belajar dan simpulkan dari cerita di atas berkenaan dengan isu aurat wanita ketika nak bersalin dengan doktor lelaki.”

“Aku ingin kongsikan satu Hadis Rasulullah SAW, “Bahawa Ummu Salamah (isteri Nabi SAW) telah meminta izin kepada Nabi SAW untuk rawatan bekam, maka Nabi SAW menyuruh Abu Toibah merawatnya.”

Doktor lelaki dibolehkan menyambut kelahiran wanita

“Berkata Jabir, Aku kira bahawa Abu Toibah itu adalah saudara susuan Ummu Salamah atau budak kecil yang belum baligh.” (Hadis riwayat Muslim, no. 2206)

“Para ulama bersependapat bahawa doktor lelaki di bolehkan untuk tujuan merawat mahupun menyambut kelahiran bagi wanita yang bukan mahram dalam keadaan darurat (terdesak). Hukumnya harus.”

“Jika hanya doktor lelaki itu saja yang ada dan tiada doktor wanita yang mampu dalam kepakaran tersebut ketika itu.”

Perkongsian Dr Ahmad Zakimi ini telah mendapat 6, 800 tanda suka. Semoga perkongsian ini mendatangkan manfaat dan pengajaran kepada kita semua.

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me