Ebit Lew menangis, misi bantuan di Semporna terpaksa dihentikan Skip to main content

Ebit Lew menangis, misi bantuan di Semporna terpaksa dihentikan

Misi kemanusiaan yang dijalankan oleh Ustaz Ebit Lew di beberapa kawasan di Sabah dilihat memberi sinar baru kepada sesetengah penduduk di sana.

Paling mencuri tumpuan sudah kejayaan beliau dalam mengislamkan 490 orang komuniti Bajau Laut yang tiada agama dan negara sebelum ini.

Minta maaf bantuan terpaksa dihentikan

Namun begitu, khabar duka dimaklumkan bahawa Ebit Lew terpaksa menghentikan misi kemanusiaan di Semporna kerana terdapat beberapa halangan yang boleh membawa kepada hukuman sebanyak Rm100,000 dan tiga tahun penjara jika melanggarnya.


Sayu hati. Saya minta maaf pada penduduk di Pulau-Pulau di Semporna yang saya Islamkan. Saya tidak dapat lagi meneruskan...

Posted by Ebit Lew on Monday, February 1, 2021


Niat bina sekolah terpaksa ditangguh

Dalam pada itu, pendakwah tersebut turut meminta maaf kerana terpaksa menangguhkan dahulu pembinaan sekolah dan tempat kemasyarakatan yang telah dirancang sebelum ini atas faktor-faktor tertentu.

Beliau turut memohon maaf kepada para penduduk yang telah diIslamkan kerana tidak mampu untuk meneruskan misi bantuan disana lagi.

Disebabkan tidak dapat meneruskan misi tersebut di pulau-pulau di Semporna, beliau mengambil keputusan untuk terus ke Tawau pada petang ini dan akan memberikan sumbangan ke daerah tersebut pula.

Ebit Lew juga sempat mengucapkan terima kasih kepada semua yang membantu memudahkan urusannya di Semporna dan menyerahkan segala yang terjadi kepada Allah S.W.T. Beliau turut berharap suatu masa nanti akan bertemu semula dengan masyarakat di Semporna.

Sumber: Ebit Lew

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me