Gambar - 'Seawal jam 5 pagi dah mula kedengaran bunyi dentuman sampah dicampak penghuni dari tingkat atas' Skip to main content

Gambar - 'Seawal jam 5 pagi dah mula kedengaran bunyi dentuman sampah dicampak penghuni dari tingkat atas'

"Cuba bayangkan nasib orang yang lalu lalang di bahagian bawah dihempap dengan plastik sampah yang berisi botol kaca, kulit durian dan najis," demikian kata penduduk di sebuah flat di Pulau Pinang yang pernah mendapat pelbagai gelaran kerana keadaannya yang sangat kotor seperti penduduknya sudah biasa hidup dalam keadaan teruk seperti itu.

Blok E2, Flat Teluk Indah, Perai, pernah beberapa kali viral di media sosial dan mengundang pelbagai persepsi netizen. Tetapi suasana di flat itu masih sama sehingga ke hari ini. Tiada sebarang perubahan yang dilakukan kerana kedua-dua pihak menuding jari antara satu sama lain. 

Penghuni flat menyalahkan jawatankuasa pengurusan dan pihak berkuasa tempatan (PBT), pihak berkenaan pula menuding jari kepada penghuni kerana bermentaliti kelas ketiga. 

Salah seorang penghuni, Zaharah Najib, 61, yang tinggal di di situ sejak lapan tahun lalu berkata, mereka sudah lali dengan keadaan itu dan tiada apa yang dapat dilakukan kerana masalah itu tetap berlarutan walaupun terdapat pelbagai usaha yang dilakukan untuk memulihkan flat tersebut. 

Menurutnya, seawal jam lima pagi akan mula kedengaran bunyi dentuman sampah yang dicampak dari tingkat atas, yang dipercayai dilakukan oleh penduduk warga asing sebelum mereka keluar ke tempat kerja. 

"Isu ini bukan perkara baharu, sebagai penduduk memang saya malu bila kawasan perumahan kami dilabel bukan-bukan oleh orang ramai. Namun sehingga hari ini tiada siapa mampu menyelesaikannya.

"Apa yang berlaku disebabkan sikap pemalas dan tidak bertanggungjawab segelintir penduduk, akibatnya semua penghuni menerima kesan terutamanya mereka yang tinggal di aras bawah kerana terpaksa menghidu bau busuk. 







Difahamkan, pihak pengurusan pernah menyediakan tong sampah besar di setiap aras. Malangnya tabiat suka mencampak sampah dari tingkat atas masih jua berlaku dan menjadi pilihan golongan yang tidak bertanggungjawab itu. 

Bukan hanya warga asing, malah ada penduduk tempatan juga melakukan perbuatan tidak bertanggungjawab itu dengan membuang sisa buangan dari tingkap rumah seperti lampin bayi, tuala wanita dan sisa makanan. 

Selain masalah sampah, masalah yang membabitkan isu keselamatan, lif rosak, kes kecurian motosikal juga kerap berlaku sehingga menyebabkan kawasan flat itu digelar sebagai kawasan hitam. 

Sumber: Sinar Harian, Mamu Jarum

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me