“Guna Plastik ganti Pampers kerana tak ada Wang” kisah Fakhrul jaga ibu Lumpuh buat Ramai Sayu Skip to main content

“Guna Plastik ganti Pampers kerana tak ada Wang” kisah Fakhrul jaga ibu Lumpuh buat Ramai Sayu

TANPA ibu siapalah kita di dunia ini? Berpegang kepada prinsip itu anak yang bertanggungjawab pasti akan mendahului orang tua dalam apa jua keadaan. Beruntung siapa diberi peluang untuk mereka yang mampu menjaga kebajikan orang tua sehingga penghujung usia mereka.

Begitu juga yang dilalui seorang anak muda, Wan Mohd Fakhrul Anwar yang langsung tidak merasakan beban walaupun pernah mengikat perut kerana mahu menjaga ibu yang terlantar kerana lumpu.h sejak lapan tahun lalu.

Ibunya Remalah Syafein, 71, terlantar di rumah selepas lumpu.h sejak 2013 lalu selepas diserang angin ahmar (str0k) menyebabkan bahagian kanan badan tidak boleh bergerak.

RATU HATIKU… Sanggup lakukan apa sahaja demi ibunya selagi hayat dikandung badan. – Kredit foto: Facebook Wan Mohd Fakhrul Anwar.

Kongsi anak muda dari Pasir Mas, Kelantan itu sebelum ini dia pernah bekerja di luar negeri Kelantan selepas tamat pengajian di Universiti sains Malaysia (USM), namun terpaksa berhenti selepas masalah kesihatan ibunya dan berdepan kesuk4ran menguruskan kehidupan harian.

Graduan Sastera dan Pendidikan itu nekad berhenti kerja dan kembali ke kampung halaman semata-mata mahu menjaga ibunya.

“Untuk membawa ibu sekali ke tempat saya bekerja memerlukan kos yang tinggi jadi saya yang berkorban dan kembali ke kampung bagi memudahkan urusan menjaga ibu ketika itu,” ujar anak keempat daripada lima beradik itu.

Malah dalam tempoh setahun menjaga ibu pelbagai dugaan dilalui dan pernah terputus makanan kerana ketiadaan wang, namun dia yakin setiap yang hidup di muka bumi telah dijanjikan rezeki oleh-Nya.

TEMPAT mengadu dan bermanja walaupun keadaan ibunya hanya terlantar.

“Itu yang selalu saya pegang membuatkan saya nekad menjaga ibu lagipun ibu perlukan saya buat masa ini,” katanya yang kini berniaga secara dalam talian.

Kongsi anak muda berusia 35 tahun itu dia pernah menggunakan plastik bagi menggantikan kain lampin kepada ibunya kerana ketiadaan wang.

“Itu saat getir yang pernah saya lalui dan ketika itu saya pernah makan nasi hanya berlaukkan kicap,” ujarnya mengenangkan perjalanan yang pernah dilalui. Namun kesusahan yang dilalui tidak mematahkan semangat untuk terus berbakti kepada ratu hatinya.

“Saya tidak malu melakukan apa sahaja kerja asalkan halal dan boleh memberi keselesaan kepada ibu,” ujarnya lagi.

Namun Wan Fakhrul bersyukur keperitan hidup yang dilalu itu dibantu oleh beberapa bantuan yang diterima termasuk bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) mampu meringankan beb4nnnya.

“Kalau diikutkan bantuan berkenaan tidak mencukupi kerana kos pembiayaan rawatan ibu menelan RM1,200 sebulan termasuk lampin pakai buang, susu dan kos ulang-alik bagi mendapatkan rawatan susulan di hospital, namun saya tetap bersyukur kerana meringankan beban saya selama ini,” kongsinya yang turut mengusahakan jualan piza secara kecil-kecilan.

Dia kini perlu bijak menguruskan kewangan kerana selain memperuntukkan untuk rawatan ibunya setiap bulan dia juga perlu membayar keperluan lain seperti sewa rumah dan komitmen lain.

“Saya kini menerima semua kerja asalkan halal dan boleh menampung perbelanjaan sekeluarga,” ujarnya yang bersyukur kerana isterinya turut membantu dengan cara menjual barangan kosmetik bagi menambah pendapatan keluarga.

“Sebelum ini saya bekerja melakukan kerja sambilan dalam bidang penulisan seperti cerpen dan skrip serta pemasaran,” ujarnya yang turut menjadi penghantar makanan.

Namun disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kerja yang dilakukan itu terbatas menyebabkan dia tidak mahu berhenti berusaha. Kini dia meneruskan pencarian dengan cara menjual barangan mainan kanak-kanak secara dalam talian.

“Walaupun bukan kerja tetap tapi banyak membantu saya sekeluarga,” ujarnya yang baharu dikurniakan seorang cahaya mata yang kini berusia 10 bulan.

Katanya, rutin hariannya kini lebih tertumpu menguruskan ibu sebelum menguruskan perniagaan yang semakin mendapat sambutan.

Fakhrul kini bersedia menerima sebarang pekerjaan bagi menambah pendapatan keluarga termasuklah kerja berkaitan penulisan skrip, content writer dan juga pemasaran boleh menghubungi melalui talian 010-9229538.

Semoga ada sinar untukmu wahai anak muda. Yakinlah setiap ujian yang diberikan pasti rahmat yang menanti. Yakin dan terus berdoa! 

Sumber

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me