Isteri Buat Pinjaman Utk Beli Superbike. Isteri Senyap Senyap Jumpa Pegawai Bank Minta Jangan Luluskan, Rupanya Ini Sebab Kenapa Skip to main content

Isteri Buat Pinjaman Utk Beli Superbike. Isteri Senyap Senyap Jumpa Pegawai Bank Minta Jangan Luluskan, Rupanya Ini Sebab Kenapa

SUDAH menjadi tanggungjawab seorang suami untuk memberi nafkah kepada isteri dari segi zahir mahupun batin.

Namun, perkara ini kadangkala dianggap ketinggalan zaman atas alasan untuk hidup di dunia sekarang anda perlu buang sikap kedekut atau pentingkan diri.

Baru-baru ini, perkongsian di laman Facebook mengenai kisah pasangan suami isteri yang membuat permohonan pinjaman peribadi kakitangan awam yang dimuat naik pada Isnin tular dengan meraih lebih 9,200 perkongsian (share).

Menerusi posting di Facebook, Eira Prislla mendakwa pernah mengendalikan satu kes pinjaman seorang jururawat yang mana suaminya yang bertindak menghantar permohonan manakala jururawat berkenaan hanya duduk di belakang diam mengendong anak.

Umum mengetahui, seorang penjawat awam mempunyai kelebihan kerana mudah untuk membuat permohonan pelbagai pinjaman, berbeza dengan pekerja swasta atau yang bekerja sendiri.

Berdasarkan perkongsian tersebut, suaminya dilihat seakan-akan mengambil kesempatan terhadap pekerjaan isterinya yang merupakan seorang penjawat awam.

Menurut posting tersebut, selepas empat hari menghantar permohonan wanita itu menghubunginya melalui WhatsApp, memintanya untuk tidak meneruskan pemprosesan permohonan pinjaman berkenaan.

“Kemudian si suami pula menghubungi pejabat untuk tanya status permohonan. Kami yang urus loan ni semakin pelik, jadi saya kata permohonan sudah dibatalkan sebab ada yang minta untuk dibatalkan.  Kemudian si suami kata, nanti dia cakap dengan isteri. Tolong teruskan proses itu sebab tujuan loan dibuat untuk beli superbike berharga RM86,000.

“Masuk minggu seterusnya isteri lelaki itu menghubungi saya dan minta untuk berjumpa. Saya jumpa wanita itu di luar, dia merayu-rayu pada saya. Katanya tolong kesiankan dia, suaminya tak pernah tanggung serta beri nafkah untuk dia dan anak-anak,” kata Eira menerusi posting tersebut.

Dia difahamkan, wanita itu pernah diceraikan dan kemudian rujuk semula atas alasan anak-anak masih kecil. Dia mengambil keputusan untuk menerima semula suaminya selepas dipujuk oleh keluarga mentua, tetapi perangai suaminya tetap sama.

Salah satu keratan akhbar berhubung isu ini.

Tambah jururawat itu, segala hutang rumah, pinjaman peribadi ditanggung olehnya dan jika permohonan pinjaman terbaharu ini lulus, dia terpaksa menanggung hutang motosikal pula.

“Dia kata kalau kasihankannya, tolong beritahu suaminya bahawa pinjaman ini ditolak oleh pihak bank.

“Kasihan pada wanita ini, saya buat seperti mana yang dimintanya. Dan seperkara lagi, si suami ada wanita lain. Sudahlah si isteri tak diberikan nafkah. Guna nama isteri untuk tujuan dan kesenangan diri sendiri,” tulisnya yang merupakan seorang pengurus pembiayaan peribadi kakitangan awam.

Selepas mengetahui permohonan tersebut gagal, lelaki itu cuba menghubungi Eira dan memintanya memasukkan permohonan pinjaman itu ke koperasi pula.

“Saya cakap bank dah tolak. Kalau masuk koperasi kemungkinan juga akan ditolak. Sebab syarat koperasi juga lebih kurang bank. Sepertinya dia sedikit kecewa.

“Saya ada simpan nombor telefon lelaki tu untuk data pelanggan dan apabila saya periksa WhatsApp, terpampang gambar lelaki tu bersama wanita lain dengan mesra berpelukan,” kata Eira.

Sejurus mengetahui perkara itu, Eira mengambil keputusan untuk melupuskan permohonan tersebut dan isteri lelaki itu mengucapkan terima kasih sambil kedengaran nada sedikit sebak mencari kekuatan.

“Duhai lelaki, wanita itu untuk kau tanggungi nafkahnya. Untuk kau berikan kasih sayang dan menjaga maruah serta keselamatannya. Bukan untuk kau jadikan hamba dan bibik di rumah. Malah kau bebankannya dengan hutang,” luah Eira.

Sumber: MSTAR ONLINE

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me