“Itu Abah! Abah!”- Tangisan Anak2 Hanya Mampu Lihat Dari Jauh Jenazah Ibu Disemadikan Skip to main content

“Itu Abah! Abah!”- Tangisan Anak2 Hanya Mampu Lihat Dari Jauh Jenazah Ibu Disemadikan

Rawang : Tanah perkburan sememangnya sudah sinonim dengan situasi muram, tetapi hari ini, Tanah Perkburan Islam Bandar Tasik Puteri menjadi sksi kepada satu kesvraman yang tidak mampu digambarkan dengan kata-kata.

Lima minit sebelum pukul tiga petang, van jnazah yang tertera perkataan ‘H0spital Sungai Buloh’ memasuki perkarangan tanah perkburan itu, sebelum diparkir tepat di sebelah kbur yang baru digali, dengan beberapa individu memakai pakaian pelindung diri kemudiannya keluar dari kenderaan itu.

“Itu Abah! Abah! Abah!” jer1t sekumpulan kanak-kanak, berdiri di dekat pagar perkburan kira-kira 150 meter.

Salah seorang lelaki berpakaian putih mengangkat tangannya, dan melambaikan tangannya kepada tiga anak lelaki dan seorang anak perempuannya, Dia kemudian berpaling ke belakang untuk melihat ke dalam van jn4zah.

Di dalamnya ialah jen4zah Artini Dzolkarnaini, isterinya yang berusia 41 tahun, dan ibu kepada lima orang anak mereka.

Namun, anak-anaknya hanya dapat menghantar jn4zah ibu mereka sampai ke pagar itu, Artini didiagn0sis mengh1dap C0V1D-19 pada pertengahan bulan lalu, sebelum dia mengalami kompIikasi awal pagi hari ini.

Dari jauh, anak-anak itu menyaksikan jnazah ibu tersayang dibawa oleh lelaki berpakaian putih ke tempat persemad1annya, tngisan mereka memecah keheningan yang menghurung perkburan

Ini adalah kisah mengenai Artini, seorang ketua jurur4wat H0spital UiTM yang terk0rban ak1bat wbak tersebut.

Artini, yang mengkhususkan diri dalam raw4tan kor0nari, diuji pos1tif terhadap kor0nav1rus semasa menjalani pemeriksaan saringan untuk kakitangan h0spital pada minggu kedua Januari.

Menurut rakan-rakannya di tanah perkburan, Artini mengndungkan anaknya yang kelima, dan oleh kerana itu dia dihantar ke H0spital Sungai Buloh untuk pemerhatian walaupun tdak menunjukkan gejala C0V1D-19.

Namun, kira-kira seminggu kemudian, keadaan situasinya semakin bruk, Artini harus dipakaikan alat bntuan pernafasan.

“Kerana pesak1t C0V1D-19 perlu ditempatkan dalam posisi meniarap ketika menerima rwatan. Dan untuk menyeIamatkannya, mereka perlu menyeIamatkan bayinya terlebih dahulu,” kata seorang rakan sekerja allahyrhamah, yang hanya mahu dikenali sebagai Yuni.

Ketika pembdahan dijalankan pada 22 Jan, Artini sedang hamiI minggu ke-3, dia meIahirkan b4yi perempuan.

Difahamkan, keadaan Artini sempat bertambah baik, sehingga dia tidak lagi perlu bergantung pada alat bntuan pernfasan, dia kemudian dipindahkan ke H0spital UiTM, yang juga terletak di Sungai Buloh.

Namun, keadaan itu tidak bertahan lama. Malam tadi keadaannya semakin tervk. Setelah tanpa lelah berusaha menyeIamatkannya, rakan sekerja Artini akhirnya terpaksa menerima takdir bahawa dia kembali kepada penciptanya.

Artini disahkan mninggaI dunia kira-kira pukul 5.30 pagi.

“Dia seorang pejvang. Seorang yang kuat, Sejak dia dit4han pada 14 Januari hingga malam tadi, Artini telah berjvang untuk hidupnya.

“Tapi nampaknya setakat ini saja perjvangannya,” kata Nor’asikin Abdullah, rakan sekerja lain dan merupakan sahabat rapat Artini.

KehiIangan besar bagi UiTM, berdasarkan kisah yang disampaikan oleh rakan-rakannya, boleh diketahui bahawa Artini bukan sekadar ketua jururwat biasa.

Nor’asikin, yang mengenali Artini sejak mereka di sekolah kejurur4watan sekitar 20 tahun yang lalu, mengatakan allahyarhamah sangat meminati profesionnya.

Dia telah mengambil inisiatif untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda dan Master, Kelayakan terakhir dikhaskan dalam kejurur4watan penjagaan kr1tikal.

Dia memang minat jadi jururwat. Sampai ambil master, tulis buku. Tak ada lagi jurur4wat UiTM yang tulis buku,” kata Nor’asikin.

Penyelia kejurur4watan merujuk kepada sebuah buku berjudul ‘Cor0nary Treatment and Care’ yang dikarang oleh Artini, yang diterbitkan tahun lalu.Al fatihah .

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me