“Jika Tidak Sah, Perkahwinan Itu Terbatal”, Jais Mohon Kepada ‘100 Pasangan’ Untuk Tampil Beri Kerjasama Skip to main content

“Jika Tidak Sah, Perkahwinan Itu Terbatal”, Jais Mohon Kepada ‘100 Pasangan’ Untuk Tampil Beri Kerjasama

KOTA BHARU - Pasangan yang bernikah menggunakan khidmat jurunikah tanpa tauliah seperti yang dibongkarkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) baru-baru ini diminta tidak takut untuk tampil ke jabatan berkenaan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Ahmad Marzuk Shaary berkata, ia bagi memudahkan proses berkaitan dan untuk mengesahkan status perkahwinan pasangan terlibat.

"Saya menyeru kepada semua terlibat, begitu juga dengan mereka yang telah sedar bahawa perkahwinan menggunakan sindiket supaya tampil kepada JAIS.

"Bagi mempermudahkan segala urusan berkait dengan perkahwinan, mereka tidak perlu takut," katanya ketika ditemui pemberita di sini pada Ahad

Beliau berkata demikian merujuk kepada pembongkaran Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan JAIS sebelum ini berhubung pernikahan menggunakan jurunikah tanpa tauliah apabila menahan seorang bekas kakitangan awam di sebuah premis di Puncak Alam, Shah Alam.

Sehubungan itu, JAIS sudah meminta 100 pasangan yang dinikahkan lebih sebulan lalu itu tampil bagi membantu siasatan.

Sementara itu, Ahmad Marzuk juga Ahli Parlimen Pengkalan Chepa berkata, setakat ini hanya 100 pasangan yang terlibat sebagaimana dilaporkan, namun beliau tidak menolak kemungkinan terdapat beberapa lagi kes seumpamanya.

Malah, katanya, kemungkinan isu yang dibongkarkan di Selangor itu turut berlaku di negeri-negeri lain.

Beliau sehubungan itu berharap agar semua pihak menyedari bahawa perkahwinan menggunakan jurunikah tanpa tauliah dan menjadi jurunikah tidak bertauliah merupakan satu kesalahan.

Ahmad Marzuk sebelum itu menyampaikan sumbangan RM2,000 sebagai bayaran pendahuluan kepada Muhamad Muzani Mohamad, 27, di Pengkalan Chepa di sini yang perlu membeli mesin bantuan pernafasan.

Sumber: Sinar

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me