Kesedihan dan Kesetian 'Aulia' Kepada Tuannya yg Telah Meninggal Sampai Menemui Ajal Skip to main content

Kesedihan dan Kesetian 'Aulia' Kepada Tuannya yg Telah Meninggal Sampai Menemui Ajal

Seremban: "Kucing yang kami beri nama 'Aulia' ini memang manja dengan arwah ayah, sejak ayah meninggal dunia, dia tak mahu makan.

"Aulia hanya minum air sahaja dan badannya terlalu lemah sehingga tidak berdaya berjalan, akhirnya dia menemui ajal selepas 41 hari ayah meninggalkan kami," kata Nur Atiqah Syahirah Rosman, 24.

Nur Atiqah ketika dihubungi berkata, menyedari kesedihan dan kesetiaan kucing itu, setiap hari dia membawanya ke kubur ayahnya, Rosman Wahab, 52, yang dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Senawang.

Kisah kesetiaan kucing itu mendapat perhatian netizen apabila dikongsi oleh seorang lelaki melalui Facebook yang simpati dengannya ketika dibawa ke tanah perkuburan itu dalam keadaan tidak bermaya kerana enggan makan selepas tuannya meninggal dunia.

Menurut Nur Atiqah, kucing itu memang manja dengan arwah ayahnya yang meninggal dunia akibat kencing manis dan setiap pagi akan makan jika disediakan oleh Rosman.

"Aulia juga akan ikut berjalan jika kami keluar menaiki kereta jika ayah ikut bersama dan apabila ayah meninggal dunia, Aulia seakan bersedih hingga tidak lalu makan.

"Memang dari dulu, kalau orang lain bagi makan, Aulia tak nak, sebulan selepas ayah meninggal dunia, Aulia tak makan, dia duduk di luar rumah dan masuk rumah pun untuk minum air sahaja.

"Kelmarin (1 Februari) adik bawa ke kubur ayah, malam itu Aulia mati dan ditanam dekat dengan rumah di bawah pokok, selepas 41 hari arwah ayah meninggal dunia," katanya.

Nur Atiqah berkata, kucing itu dibela oleh ayahnya sejak usia haiwan itu dua tahun dan kini sudah lima tahun bersama keluarga mereka.

"Kucing ini memang sangat manja tetapi hanya dengan arwah ayah sahaja. Kalau dengan kami, ibu dan dua lagi adik saya, tidaklah semanja itu. Tak sangka dia sangat bersedih sehingga tidak lalu makan.

"Aulia kucing yang cantik tetapi dia ada penyakit sawan dan sesekali bila terkena penyakit itu, ayahlah mengubatnya," katanya.

Menurutnya, kisah Aulia terus dikenang kerana kasih sayangnya terhadap arwah ayahnya sangat meruntun jiwa mereka sekeluarga yang sudah dianggap keluarga sendiri walaupun ia binatang.

Lebih menyentuh hati mereka, kucing itu turut menuruti perjalanan arwah ayahnya apabila mati selepas 41 hari 'bersedih'

Sumber: HarianMetro

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me