Rumah usia 100 tahun ‘ghaib’ dikebas Skip to main content

Rumah usia 100 tahun ‘ghaib’ dikebas

IPOH – Sebuah bangunan bersejarah dengan nilai warisan tinggi berusia 100 tahun di Kampung Kuchai di sini ‘ghaib’ apabila dirobohkan pihak tidak bertanggungjawab beberapa hari lalu.

Mengikut rekod, binaan rumah kayu peninggalan golongan aristokrat Melayu itu diserahkan kepada kerajaan bagi keperluan melebarkan Sungai Kinta pada waktu itu sebelum diserahkan kepada Kelab Rotary Ipoh.

Ia kemudian dijadikan tempat perlindungan kanak-kanak gelandangan pada tahun 1935 dikenali sebagai King George V Silver Jubilee Rotary Home di bawah seliaan Dr. Samsudin Cassim iaitu

anak Melayu kedua bergelar doktor di Tanah Melayu ketika itu.

Pada tahun 2010 rumah itu dijadikan premis Kelab Belia Ipoh sebelum dikosongkan beberapa tahun kemudian.

Tinjauan Kosmo! mendapati kerja-kerja perobohan dilakukan secara tergesa-gesa dengan bongkah batu bata, kayu dan papan serta kepingan atap genting dibiar berselerakan.

Bukan itu sahaja, tiada sebarang papan tanda pemberitahuan dipasang sekali gus menimbulkan tanda tanya mengenai apa sebenarnya yang berlaku kepada rumah bersejarah itu.

Mengikut rekod, rumah itu menggunakan atap genting Tuileries Roman Boyar buatanPerancis.

Timbalan Presiden Persatuan Warisan Perak, Nor Hisham Zulkifle berkata, pihaknya menerima maklumat tentang kerja perobohan itu oleh orang awam yang melalui kawasan tersebut.

“Apa yang berlaku ini sangat menyedihkan. Sejak 15 tahun lalu, pelbagai pihak telah menyuarakan keprihatinan mereka supaya kawasan Kampung Kuchai diambil berat kerana nilai sejarahnya yang tinggi.

“Kini ia menjadi kenyataan dan sama nasib dengan rumah-rumah lama lain yang ghaib atau menyembah bumi,” katanya.

Kampung Kuchai yang kini sebahagian daripada bandar Ipoh dibuka oleh orang-orang Melayu pada penghujung abad ke-19 sebelum kedatangan imigran Cina berikutan kepesatan perlombongan bijih timah pada masa itu.

Difahamkan, pada tahun 2010 terdapat sekurang-kurangnya kira-kira 12 buah rumah tinggalan golongan aristokrat Melayu Ipoh di sini yang kebanyakannya dihuni secara tidak sah oleh pengusaha bengkel.

Sumber: kosmo

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me