Sarung Topi Konvo Atas Batu Nisan, Gadis Sebak Kongsi Kejayaan Di Pusara Arwah Bapa Skip to main content

Sarung Topi Konvo Atas Batu Nisan, Gadis Sebak Kongsi Kejayaan Di Pusara Arwah Bapa

Pemergian insan tersayang dalam kehidupan sememangnya sesuatu yang sangat memilukan. Lebih-lebih lagi jika insan itu merupakan ibu atau bapa kita.

Baru-baru ini, seorang gadis berasal dari negara jiran, Indonesia memuat naik satu video menerusi akaun TikT0k miliknya, @yussrilinnah.

Video pendek itu memaparkan gadis itu sedang menziarahi kvbur arwah bapanya, yang dipanggil ‘abah’, dan dia dilihat memakai jubah lengkap dengan ‘mortar board’ di atas kepala kerana baru sahaja menamatkan pengajiannya.

Mungkin jika abah ada sewaktu majlis tamat pengajian kelmarin pasti seperti ini,” tulisnya pada video berkenaan.

Namun, apa yang menyedihkan dalam video tersebut adalah saat dia menanggalkan ‘mortar board’ dan meletakkannya di atas batu nisan, seakan-akan dia sedang menyarungkannya di atas kepala bapanya.

Akibat tidak dapat menahan kesedihan, dia mengusap kedua-dua pipinya berkali-kali untuk mengesat juraian air mata yang jatuh merindui arwah bapanya.

Jika bapanya masih ada, kalau waktu diputar kembali, dia ingin meluahkan segala kegembiraan dalam hati, memandang tepat ke anak mata bapanya dan meneriak memberitahu: ‘Abah, anakmu ini telah berjaya membuat abah bangga!’.

Tetapi sayang seribu kali sayang, lu4han itu tid4k akan sampai kepada orang yang ditvju kerana bapanya itu telah pergi buat selama-lamanya

Tiada lagi senyuman serta pujian daripada seorang ‘bapa’, t4nda bah4gia tatkala melihat kej4yaan yang diperoleh oleh anak gadisnya itu di dunia ini.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet berasa sebak melihat perkongsian gadis itu. Dalam pada itu, mereka turut mendaakan buat arwah bapanya dan memberi kata-kata semangat kepada dirinya.



Sesungguhnya setiap yang hidup pasti akan pergi menghadapNya. Sementara mereka masih bersama dengan kita, hargailah kedua 0rang tua kita dan luangkan masa bersama selagi berpeluang.

Hidup ini sementara. Tunjukkan pada mereka betapa kita sayangkan mereka… Semoga sis itu kuat menghadapi segala ujian dalam hidupnya. Amin!

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me