“Setianya Isteri Kepada Suami..,” Isteri Cium Kaki Arwah Suami Bagaikan ‘Minta Ampun’ Sebelum Dikebumikan Skip to main content

“Setianya Isteri Kepada Suami..,” Isteri Cium Kaki Arwah Suami Bagaikan ‘Minta Ampun’ Sebelum Dikebumikan

Kehilangan insan tersayang seperti pasangan hidup perit untuk diterima oleh sesiapa pun. Suami atau isteri yang selama ini menjadi tempat berkongsi segalanya telah kembali ke pangkuan Tuhan, tiada lagi di sisi untuk menemani.

Seperti perkongsian oleh Facebook Skuad Pengurusan Jenazh – SPJ Malaysia dan Unit Khas Van Jenazh mengenai kasih seorang isteri buat a.rwah suaminya ketika pihak mereka menguruskan j.enazah berkenaan.

Menurut SPJ, wanita yang menc.ium wajah a.rwah suaminya berulang kali itu kemudian menc.ium bahagian kaki ar.wah sambil berbisik dan menangis seperti meminta maaf buat kali terakhir kepada a.rwah.

Pihak SPJ yang hiba memberitahu situasi tersebut pertama kali berlaku sepenjang menguruskan ratusan j.enazah, menandakan kasihnya isteri sehingga ke hujung nyawa suami.

Rakan Gabungan Ngo’s Pengurusan J.enazah Malaysia-UKVJ ( KLANG )

Perkongsian tentang kasih seorang isteri buat arwah suaminya..

Sewaktu menguruskan jenazah dibilik wakaf saya diberi peluang untuk melihat bagaimana setianya seorang isteri kepada suami..

Si isteri berbisik sambil menangis teresak esak sambil menci.um berulang kali wajah a.rwah suaminya.. Saya tidak memahami bahasa yang digunakan oleh si isteri sewaktu berbisik kepada a.rwah..

Ini kerana mengikut dari borang maklumat yang ditulis oleh si isteri mereka berasal dari Kampung Gelam Gelam S.emporna Sabah.. Dari apa yang saya tahu si isteri berbicara dengan menggunakan bahasa atau dialek bajau Sabah..

Selepas m.encium wajah a.rwah suaminya si isteri beralih kearah bahagian kaki.. Saya sangkakan si isteri mahu memberi kebenaran kepada kami untuk menutup wajah arwah suaminya..

Tetapi sangkaan saya meleset… Rupanya si isteri mencium kaki arwah suaminya sambil berbisik sesuatu dan menangis..

Sepanjang menguruskan beratus j.enazah baru pertama kali saya melihat situasi tersebut berlaku.. Ketika itu saya yakin si isteri sedang meminta ampun dan maaf dari a.rwah suaminya..

Biarpun saya tidak memahami dialek bahasa yang digunakan saya yakin si isteri sedang meminta maaf kepada a.rwah.. Bila terlihat perbuatan si isteri itu membuatkan saya teringat pada satu ayat..

“Syurga seorang isteri terletak dibawah telapak kaki seorang suami”

Kelakuan si isteri membuatkan saya terfikir.. Kasih sayang si isteri kepada suaminya cukup setia sehingga ke hujung nyawa.. Hampir 10 minit situasi tersebut berlaku..

Saya bersama yang lain hanya membiarkan dan memberi ruang kepada si isteri berbuat demikian.. Kerana kami tahu itu adalah peluang kali terakhir untuk seorang isteri meminta kepada suaminya..

Untuk makluman pembaca.. Maklumat tentang kem.atian a.rwah disalurkan kepada kami oleh seorang staff forensik Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang..

Katanya ada seorang perempuan yang juga isteri kepada satu jenazah memerlukan bantuan pengurusan je.nazah untuk a.rwah suaminya..

Staff forensik tersebut memberitahu si isteri tidak mempunyai duit untuk membayar kos pengurusan.. Lalu kami telah menawarkan diri untuk membantu pengurusan je.nazah secara keseluruhan..

Je.nazah telah kami kebumikan ditanah perk.uburan islam Seksyen 21 Shah Alam.. Segala pengurusan untuk Allahyarham Zulbasir Bin Sulaiman kami gunakan dari tabung pengurusan je.nazah yang diinfaq oleh orang ramai..

Kos liang lahad untuk arwah juga dibayar menggunakan dari dana yang ada.. Terima kasih kepada semua penyumbang.. Kerana anda operasi kami masih berjalan sehingga hari ini.. Alhamdulillah.

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me