Tanpa Mempunyai Segala Simpton, Akhirnya Pergi Dia bersama Corona Skip to main content

Tanpa Mempunyai Segala Simpton, Akhirnya Pergi Dia bersama Corona

Nama Hospital dan doktor aku rahsiakan .

Kisah ini dikongsi kan oleh seorang kawan yang bertugas sebagai doktor kecemasan .

Beberapa minggu yang lepas .

Datang seorang Pemuda berumur dalam linkungan 40 tahun , En Kamal , Ke jabatan kecemasan . Bersama seorang isteri dan dua orang anak yang berumur linkungan bawah 5 tahun .

En kamal mengadu tak sedap badan dan batuk . Deria rasa dah mula berkurangan .

Tiada demam , tiada sedak nafas .

Seperti biasa doktor akan ambil swab test covid . Masa tu Saturation oksigen 99% , Suhu 36.8 . Tekanan darah dan kadar denyutan nadi normal .

En Kamal , Nampak fit seperti biasa .

Tiada penyakit lain

Sihat seperti orang lain dengan tubuh yang agak tegak dan sasa

En kamal di arahkan pulang dahulu sementara menunggu keputusan swab

kerana tiada indikasi untuk di masukkan ke dalam wad .

Malam tu , En kamal diberitahu , Bahawa beliau positif sars cov2 ( Covid 19 ) serta menerangkan kepada en kamal cara 2 untuk kuarantin di rumah .

Panduan untuk mengisi carta harian juga turut diberi melalui online , Dan juga cara cara untuk memalklum kan pada pihak pkd dan my sejahtera .

Pihak hospital telah memberi cadangan kepada En kamal , agar isteri dan anak anak untuk segara menjalani swab test

Namun , Mereka tidah hadir keesokkan harinya .

Hari ke empat , En kamal datang semula , Kali ini en kamal hadir dengan rasa pernafasan yang berat , Namun masih tidak demam .

Semasa pemeriksaan , Doktor mendapati Kepekatan Oksigen semakin berkurangan hingga 90% . En kamal perlukn bantuan oksigen . En kamal juga menjalani Xray untuk based monitoring .

�xray , Nampak jangkitan pada paru paru .

Dengan segera doktor pakar bahagian jangkita turun untuk memeriksa en kamal

�En kamal dimasukkan ke dalam ward .

Bahana coronavirus yang sangat kejam dan progresif ini telah menyebabkan keadaan paru2 en kamal menjadi semakin parah dan lemah .

En kamal dipindahkan Ke Icu untuk rawatan intensif . Segala alatan bantuan pernnafasan telah dipasang pada en kamal

Kini , En kamal hanya bergatung pada alat pernafasan sahaja , Untuk meneruskan hidup .

Tiada ubat ubatan spesifik , Yang dapat memebantu en kamal untuk membunuh virus kejam ini

Takdir tuhan , Tiada siapa yang tahu .

Selang 2 hari , En kamal menghembuskan nafas terakhirnya .

Dalam usia 40 tahun , En kamal telah meninggalkan isteri dan dua anak comelnya .. Dalam sekelip mata .

Isteri dan anak telah pun menjalani ujian swab test covid . Alhamdulilah , Keputusan mereka negatif .

Memang tuhan nak lindung keluarga en kamal .

Kata kawan aku yang incharge sebagai doktor kecemasan yang jumpa en kamal pertama kali ,

“ Baru je 4 hari lepas tengok dia datang dalam keadaan fit , bergurau dengan anak anak , Tak sangka dia pergi terlalu cepat “

Walaupun dunia kita semakin canggih

Namun dunia , Masih mundur dan masih cetek ilmu tentang perubatan

Masih banyak yang perlu di belajar ,

Masih banyak kajian yang perlu dilakukan .

Teknologi yang kita ada sekarang ?

Hanya 10% sahaja dalam ilmu perubatan yang luas

Tujuan aku cerita ni , Untuk berkongsi ..

Bagaimana progresif nya virus covid 19 ni

Ada yang mampu survive , Ada yang tak mampu survive

Bergantung pada antibodi masing ?

Ya mungkin ... Tapi siapa yang tahu ?

Tak perlu lah aku nak beri nasihat disini , Kerana semua orang kenal apa itu covid 19 .

Siapa sangka seawal Umur 40 an , Akhirnya pergi bersama Corona .

Jadi pandai pandai lah jaga diri di luar sana .

Ada yang kata konspirasi ?

Terpulang pada penilaian masing2 .

Semua orang di beri akal dah fikiran .

Apa yang aku cerita ni bukan konspirasi , Tapi realiti

Tak perlu berbalah sana sini

Yang penting jaga diri dan ahli keluarga sendiri .

Kadang2 kita terlupa . Aku tolong ingatkan .

Musuh kita masih aktif di luar sana

Kisah ini juga peringatan untuk diri sendiri .

Kadang2 aku pun lalai seperti kamu diluar sana juga .

Kalau kau bukan golongan konspirasi . Share lah !

Tag ,share . Harap sama sama dapat ambil iktibar


https://dryazeedhairi.com/perginya-dia-bersama-corona/ 

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me