Tinggal Di Rumah Usang Tapi Ada Aset RM 1.7 Juta.Sekali Lembaga Zakat Dedahkan Siapa Makcik Ini Sebenarnya Skip to main content

Tinggal Di Rumah Usang Tapi Ada Aset RM 1.7 Juta.Sekali Lembaga Zakat Dedahkan Siapa Makcik Ini Sebenarnya

” Rokhimah atau dipanggil Mak Ngah tidak pernah berkahwin dan tidak mempunyai anak. Sebelum ini dia tinggal bersama saudara-maranya.

Tular bila Lembaga Zakat Negeri Kedah membuat siasatan siapa Mak Ngah sebenarnya.

Warga emas yang ditular ini tinggal di rumah usang didakwa memiliki aset yang bernilai hampir RM1.7 juta dengan mengambil kira hartanah dimiliki keluarganya

Keluarga Rokhimah Ismail, 67 turut memiliki enam rumah dengan nilaian semasa hampir RM2 juta.

Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) pula memberitahu warga emas terbabit juga merupakan penerima bantuan zakat bulanan daripada pihaknya.

” Keluarganya juga mempunyai beberapa rumah yang lengkap dengan kemudahan asas terletak berhampiran rumah uzur yang ditularkan baru-baru ini,” kata LZNK.

Baru-baru ini tular seorang warga emas dikatakan terabai dan tinggal keseorang di sebuah rumah usang di Alor Setar.

LZNK turut menjelaskan ada di antara rumah milik keluarga tersebut masih tidak berpenghuni kerana dijadikan rumah sewa yang lengkap dengan bekalan elektrik dan air.

Bagaimanapun katanya Mak Ngah Rokhimah mengambil keputusan untuk tinggal semula di rumah usang bersebelahan rumah milik keluarga berkenaan.

” LZNK cuba memujuk warga emas itu supaya berpindah ke rumah lain milik keluarganya namun dia menolak,” katanya di sini.

Malah perkara itu juga diakui seorang anak saudara Rokhimah yang dikenali sebagai Shariman.

” Kami sudah cuba memujuk Mak Ngah untuk tinggal di rumah lain milik keluarga tetapi Mak Ngah berkeras nak tinggal di situ (rumah usang).

” Saya bagi pihak keluarga memohon supaya orang ramai tidak salah sangka dengan berita yang diviralkan di media sosial kerana sedikit sebanyak ia memberi kesan kepada imej kami sekeluarga,” katanya.

LZNK juga menjelaskan pihaknya turut menawarkan penduduk terbabit tinggal di sebuah Pondok Pengajian yang berada di bawah seliaan lembaga itu yang lengkap dengan kemudahan asas.

Namun malangnya warga emas terbabit menolak tawaran tersebut. Rokhimah merupakan penerima bantuan kewangan LZNK secara bulanan sebanyak RM200 bermula sejak 2018 sehingga 2020.

Selain dia juga pernah menerima bantuan kewangan zakat sekaligus sebanyak RM300 pada Disember tahun lepas.

Menurut anak saudaranya Rokhimah turut menerima bantuan ‘Food Bank’ melalui Penolong Amil dan Imam Kariah Masjid.

Di samping itu Bantuan Warga Emas daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah sebanyak RM500 sebulan.

Terdahulu, pada 31 Januari lalu, kisahnya pernah tular di media sosial apabila terpaksa mendiami rumah pusaka yang daif dan hanya menunggu masa untuk menyembah bumi di Lorong Ayer Puteh, Jalan Pegawai, Alor Setar.

Ketika itu, Rokhimah berkata, rumah yang didiami sejak 1973 itu semakin rosak dimakan anai-anai dan sebahagian besar bumbung rumah bocor.

” Saya selalu terjatuh akibat terpijak lantai rumah yang reput. Keadaan dalam rumah basah setiap kali hujan.

” Tapi apakan daya saya tidak mempunyai wang untuk bina rumah baharu kerana hanya mengharapkan bantuan Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) sebanyak RM350 dan Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) RM200 sebulan untuk kelangsungan hidup,” katanya.

Rokhimah berkata, wang itu hanya cukup untuk menampung kehidupannya membeli makanan dan barangan keperluan serta membayar bil elektrik dan air.

Katanya, dia lebih senang tinggal di situ walaupun pernah diajak berpindah ke rumah salah seorang adiknya di Jitra.

” Saya pernah memohon rumah daripada LZNK pada Ogos tahun lalu dan sangat berharap rumah pusaka ini akan dapat diganti dengan rumah lebih selesa,” katanya.

Sumber:harakah dan hmetr0

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me