Tular lelaki OKU duduk ditangga rumah terbakar, Ebit Lew datang beri rumah baru Skip to main content

Tular lelaki OKU duduk ditangga rumah terbakar, Ebit Lew datang beri rumah baru

Sejak semalam, tular di media sosial foto seorang lelaki kelainan upaya (OKU) duduk  ditangga rumahnya yang hangus terbakar di Pengkalan Chepa, Kelantan.

Ebit Lew dah sampai

Susulan daripada itu, pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew yang pagi tadi baru sahaja menaiki pesawat ke Kelantan telah datang bertemu dengan remaja tersebut bagi memberikan bantuan diatas kesulitan yang menimpa dirinya.

Alhamdulillah. Bantu rumah adik terbakar di Pengkalan Chepa. 2 beradik ni tadi menangis cakap terima kasih. Ulang kali....

Posted by Ebit Lew on Wednesday, February 10, 2021

Beri motosikal roda tiga buat abang

Dalam pertemuan tersebut, Ebit Lew telah memberikan sumbangan motosikal roda tiga kepada pemuda tersebut selepas motorsikal yang digunakan sebelum ini terbakar bersama rumah yang diduduki bersama adiknya yang menghidap sindrom down dan buta.

Beliau juga akan membantu membayar kontraktor membina semula rumah baharu buat adik-beradik ini dan sudah membayar sepenuhnya rumah yang akan dibina tersebut.

Ramai yang turut sama membantu

Selain daripada itu, ustaz turut berterima kasih kepada penduduk kampung, keluarga dan pihak-pihak yang sama-sama tampil memberri bantuan awal kepada adik-beradik berkenaan selepas mereka ditimpa musibah.

Perkara tersebut juga dimaklumkan oleh sepupu kepada mangsa kebakaran yang menularkan kisah sedih ini semalam.

alhamdulillah ...syukur ...hamba allah xputus2 datang membantu saudaraku disebalik ujian ada rahmat

Posted by Aniq Shamimi on Wednesday, February 10, 2021


Terima kasih jgk buat YB USTAZ FATHAN kerana antra org yg terawal bg bantuan kebakaran kmarin..dan juga MAIK kelantan yg...

Posted by Aniq Shurfati on Wednesday, February 10, 2021

Menerusi gambar yang tular semalam, pengguna Facebook dikenali sebagai Aniq Shurfati telah memuat naik gambar sepupunya yang mempunyai masalah penglihatan dan sindrom down duduk ditangga rumah yang dihuninya tanpa mengetahui bahawa rumah tersebut sudah musnah dijilat api.

Ia tular di media sosial sehingga mendapat perhatian banyak pihak kerana hiba melihat situasi menyedihkan itu.

Ni spupu aniq hok OKU.. Dy cacat penglihatan.. Hanyo tnggo dgn bilik air jah hok ad.. Sedih dy rumoh terbakar 🥺 . Ni pom dy jale sndri duduk kat tanggo.. Dy ingt rumoh dy ad lgi

Posted by Aniq Shurfati on Monday, February 8, 2021

sumber: ohmymedia

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me