Ditikam Ketika Lindungi Ibu Dari Pencuri, Remaja Lafaz Syahadah Sebelum Meninggal Skip to main content

Ditikam Ketika Lindungi Ibu Dari Pencuri, Remaja Lafaz Syahadah Sebelum Meninggal

Baru-baru ini, masyarakat London dikejutkan dengan berita seorang remaja lelaki bernama Hussain Chaudhry dilaporkan meninggal dunia sewaktu melindungi ibunya daripada ditikam perompak.

Kejadian itu berlaku di hadapan rumahnya yang terletak di Lea Bridge Road, Walthamstow pada hari Rabu lalu.

Memetik laporan The Sun, keluarga tersebut menjual pakaian secara atas talian. Pada hari kejadian, dua orang remaja datang ke rumah mereka ‘kononnya’ ingin melihat dan membeli barang jualan.

Bagaimanapun, perkara sebaliknya pula berlaku apabila mereka cuba untuk mencuri pakaian yang dijual.

Jadi, berlakulah pergaduhan di mana ahli keluarga berusaha melindungi diri daripada penjenayah tersebut tambahan lagi apabila mereka mengeluarkan pisau.

Sewaktu bergelut antara satu sama lain, Hussain cuba menghalang dan melindungi ibunya dari ditikam oleh kedua-dua penjenayah itu.

Namun nasib tidak menyebelahinya apabila pisau yang tajam tersebut ditusuk ke lehernya. Lantaran itu, dia rebah sambil memegang luka di lehernya.

Difahamkan lagi selepas kejadian berkenaan, ibu dan abangnya telah ditemui oleh orang ramai dengan kesan hirisan pada tangan mereka.

Sejurus itu, mereka dikejarkan ke hospital dengan segera, namun tidak mengalami kecederaan parah. Malangnya, Hussain menghembuskan nafas terakhir di tempat kejadian.

Rentetan dari peristiwa itu, kakaknya, Afia Ahmed Chaudry meluahkan perasaan sedih bagi mengenang pemergian adik kesayangannya menerusi Twitter.

“Semalam, adik lelaki saya meninggalkan dunia dalam dakapan ibu kami, sama seperti keadaan sewaktu dia baru lahir ke dunia. 

“Dia maut melindungi keluarganya. Matanya bersinar, wajahnya tidak menunjukkan sebarang kesakitan, dia berada dalam ketenangan. 

“Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali. Awak dah tiba di ‘rumah’, dik. Kami akan berjumpa awak tak lama lagi,” tulisnya sayu.

Selain itu, seorang kenalan @Faizavelli mendedahkan sewaktu kejadian meskipun Hussain sedang bertarung nyawa menahan kesakitan selepas ditikam, dia cuba menguatkan diri untuk menenangkan ibunya semasa dalam dakapan ibunya.

Hussain seperti singa. Sewaktu ajalnya makin hampir dia sempat berkata kepada ibunya, ‘jangan risau ibu, panggil sahaja ambulans’. Kemudian dia mendongakkan kepala, merenung ke syurga (langit) dengan penuh tenang dan mengucap syahadah buat kali terakhir,” ujarnya.

Berkongsi cerita tentang keperibadian Hussain sewaktu hayatnya, seorang lagi individu @ruqaiya_h mengatakan dia merupakan seorang anak yang baik dan tidak pernah tinggal solat.

“Dia tak tinggal solat dan sangat rapat dengan semua ahli keluarga. Dia merupakan seorang pelajar jurusan undang-undang di Universiti SOAS. Keluarganya pula adalah golongan baik-baik dan suka menjemput sesiapa sahaja datang ke rumah,” tambahnya lagi.

Berikutan berita sedih pemergian salah seorang pelajarnya, Universiti SOAS telah melancarkan tabung amal untuk membina sebuah perigi sebagai satu amal jariah berterusan buat arwah Hussain.

Sehingga kini, kes pembunuhan tersebut masih dalam siasatan pihak polis dan kedua-dua penjenayah berkenaan sedang diburu.

Sumber: borakdaily

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me