Gambar - Wanita terjumpa muntah ikan paus bernilai RM1.05 juta ketika berjalan di pantai Skip to main content

Gambar - Wanita terjumpa muntah ikan paus bernilai RM1.05 juta ketika berjalan di pantai

Seorang wanita di Thailand bagaikan tidak percaya yang dia bernasib baik menemui ketulan muntah ikan paus bernilai hampir RM1.05 juta, di pantai yang berhampiran dengan rumahnya. 

Siriporn Niamrin, 49, sebelum itu berjalan-jalan di pantai selepas hujan ribut dan ternampak ketulan tersebut yang dipukul ombak di wilayahh Nakhon Si Thammarat pada 23 Februari lalu. 

Setelah memeriksa objek itu, dia mendapati baunya seperti ikan lalu dibawa pulang ke rumah kerana percaya dia mungkin menemui sesuatu yang amat berharga. 

Dia kemudian meminta bantuan jiran untuk memeriksa objek tersebut dan alangkah terkejutnya apabila dia dimaklumkan bahawa objek itu adalah ketulan muntah ikan paus atau nama lainnya, ambergris.

Ambergris berukuran lebar 12 inci dan panjang 24 inci dengan berat 6.8 kilogram itu dianggarkan bernilai RM1.05 juta. 

Bagi mengesahkan objek itu adalah ambergris, Siriporn dan jirannya membakar objek tersebut menyebabkan sebahagiannya cair sebelum kembali mengeras. 

Siriporn kini sedang menunggu pakar datang ke rumahnya untuk membuat pengesahan objek tersebut yang biasanya digunakan dalam industri pembuatan minyak wangi. 

"Kalau betul saya dapat ketulan muntah paus ini, bolehlah saya membantu komuniti saya mencari pembelinya. 

"Saya rasa sangat bertuah kerana dapat menemui ketulan ambergris yang besar ini. Saya harap ia dapat memberi pulangan wang. Sekarang saya simpan ketulan itu dirumah dan minta pihak pakar datang untuk memeriksanya," katanya

Muntah paus atau ambergris ialah sejenis pepejal kekelabuan yang berlilin dan mudah terbakar dihasilkan daripada rembesan dalaman saluran hempedu paus sperma. Pepejal ini pada awalnya berbau hanyir namun lama-kelamaan mereput menghasilkan bau wangi.

Ia lazim digunakan dalam minyak wangi sebagai pengikat kepada bahan wangian yang boleh mengekalkan haruman dihasilkan pada tempoh yang sangat lama.

Sumber: Daily Mail

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me