“Kami pun rakyat Malaysia!” Penduduk Dari Myanmar Di Bukit Malut Tuntut Layanan Sama Rata Skip to main content

“Kami pun rakyat Malaysia!” Penduduk Dari Myanmar Di Bukit Malut Tuntut Layanan Sama Rata

Warga Myanmar yang tinggal di Bukit Malut, Langkawi, Kedah dilaporkan menuntut agar mereka dilayan sama rata seperti rakyat Malaysia yang lain serta diberikan keistimewaan sama seperti rakyat tempatan.

Difahamkan, mereka memberi alasan bahawa keturunan asal mereka merupakan rakyat Kedah yang dikenali sebagai Melayu Islam Kedah (MIK) dan mendakwa bahawa kerajaan Malaysia telah membenarkan mereka tinggal di Bukit Malut sejak awal 80-an lagi.

Sejak daripada itu, dianggarkan, ada kira-kira 1,000 rumah dibina di kawasan Bukit Malut yang merangkumi hutan paya, pesisir laut dan lereng bukit dengan jumlah penduduk dikatakan sudah melebihi 10,000 orang ketika ini, berbanding hanya kira-kira 800 rumah beberapa tahun lalu.

Namun mereka kesal dengan sebahagian rakyat Malaysia yang seolah-olah menafikan hak dan kehadiran mereka, malah ada pula sebahagian daripada rakyat tempatan yang masih menganggap mereka ini adalah pendatang asing tanpa izin (PATI).

Abdullah Mohd yang berusia 50 tahun, bekerja sebagai Imam Masjid Bukit Malut berkata bahawa kebanyakan warga Myanmar di Bukit Malut layak diiktiraf sebagai rakyat Malaysia kerana telah mendapat status rakyat Malaysia dan memiliki kad pengenalan.

Tambah Abdullah lagi, penduduk warga Myanmar yang menetap di Bukit Malut juga layak mendapat keistimewaan sama seperti rakyat tempatan dengan alasan bahawa mereka juga adalah sebahagian daripada rakyat Malaysia.

Dia merasakan adalah tidak adil jika penduduk Bukit Malut dinafikan hak mereka oleh kerajaan Malaysia walaupun mereka telah lama mendapat kerakyatan, “kami pun rakyat Malaysia dan perlu mendapatkan kemudahan sama seperti masyarakat lain,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Manakala Jamaluddin, berusia 57 tahun pula berharap agar kerajaan Malaysia membela nasib mereka selaku sebahagian daripada rakyat Malaysia.

Beliau juga menuntut agar disediakan satu kawasan penempatan baharu yang lebih selesa.

Ini bagi membuka peluang kepada generasi baharu keluarga di Bukit Malut untuk berkembang masa depan mereka kerana ramai dalam kalangan ahli keluarga warga Myanmar yang diberikan kerakyatan mendapat pekerjaan di agensi kerajaan dan mendapat tempat di pusat pengajian tinggi, kata Yaakub.

Untuk rekod, Pada Jun tahun 2019, Berita Harian pernah mendedahkan bahawa Bukit Malut sudah dianggap sebagai kawasan paling hitam di Langkawi berikutan berlaku banyak kegiatan jenayah, termasuk penyeludupan berikutan kehadiran warga asing tidak terkawal.

Penempatan haram Bukit Malut juga membesar dengan lebih banyak rumah dibina dan tapak baharu diteroka tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Penempatan mereka dikatakan bermula di kawasan rizab hutan paya bakau, tetapi kini sudah merangkumi kawasan lereng bukit sehingga menghampiri jalan utama.

Sumber

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me