Penuh Asap Letupan Di Belakang, Anak Syria Comel Tersenyum ‘Selfie’ Dengan Bapa Skip to main content

Penuh Asap Letupan Di Belakang, Anak Syria Comel Tersenyum ‘Selfie’ Dengan Bapa

Sudah menjadi kebiasaan bagi wilayah atau negara yang bergolak berdepan pelbagai ancaman dan serangan dimana sampai satu tahap, mereka terus bangkit dan tersenyum seolah-olah seperti tiada apa yang berlaku.

Situasi seperti itu boleh dikaitkan dengan sekeping gambar dikongsi oleh pengguna Twitter ini, @SamEdwardd memaparkan dua orang lelaki bersama seorang bayi, masing-masing sedang tersenyum dipercayai penduduk Syria.

Menurut @SamEdwardd, si bapa mengambil keputusan untuk merakam gambar swafoto itu dengan berlatarbelakangkan kepulan asap tebal didakwa akibat serangan udara di salah satu wilayah berkenaan

“Bapa merakam detik serangan udara pertama yang berlaku dalam hidup anaknya,” tulis @SamEdwardd.

Posting berkenaan menerima 1,565 tanda suka dan diulang kicau sebanyak 421 kali serta pelbagai reaksi warganet yang meluahkan perasaan sebak selepas melihat foto bernilai tersebut.

Rata-rata tersentuh hati dengan senyuman dan kecomelan bayi lelaki itu yang masih belum mengerti apa-apa, selain mendoakan agar penduduk Syria dilindungi Allah SWT.

Sedih tengok, dah jadi sebahagian hidup mereka

Moga Allah lindungi mereka

Comelnya senyuman si kecil tu!

Malah selain di laman Twitter, foto tersebut turut menjadi bualan komuniti di web Reddit yang menimbulkan rasa sedih terhadap situasi serangan yang seakan-akan tiada kesudahan itu.

Jaga diri di sana!

Memetik laporan BH Online semalam, berlaku serangan rejim Syria di kubu pemberontak utama di wilayah Idlib walaupun Russia-Turki bersetuju melakukan gencatan senjata sejak awal bulan ini bagi menghalang krisis kemanusiaan di wilayah tersebut berlanjutan.

Sumber: borakdaily

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me