Ramai Ibu Tak Makan Asid Folik, Sedih Bila Tengok Bayi Derita ‘Spina Bifida’ Skip to main content

Ramai Ibu Tak Makan Asid Folik, Sedih Bila Tengok Bayi Derita ‘Spina Bifida’

Asid folik merupakan sejenis suplemen tambahan yang penting dalam perancangan mendapat zuriat. Bukan isteri sahaja, malahan suami juga digalakkan untuk mengambil tablet tersebut dalam usaha memperbaiki kualiti sperma. Meskipun begitu, masih ada yang kurang cakna mengenai keperluan pengambilannya dan hanya menunggu sampai anak selamat dilahirkan.

Terkilan masalah kesihatan anak sudah terlambat dicegah 

Rata-ratanya menjadi terkilan kerana komplikasi kesihatan bayi mereka sudah terlambat untuk dicegah. Ibarat nasi sudah menjadi bubur, mungkin peringatan daripada pakar perubatan di bawah akan meluaskan kefahaman anda semua.

Banyak mak ayah culas…Suruh makan asid folik, katanya cukup makan sayur 

Menurut Dr Ahmad Luqman Bukhari, adalah amat menyedihkan melihat keadaan bayi yang mengalami ‘Spina Bifida’ iaitu salah satu masalah kesihatan melibatkan pembentukan tulang belakang akibat keculasan ibu mengambil asid folik mengikut keperluan. Mengharapkan sumber vitamin daripada buah atau sayuran sahaja tidak cukup, malahan suplemen ini jauh lebih berkesan dalam mengurangkan risiko kecacatan bayi anda.


Bayi berisiko lahir tanpa tempurung kepala…Terbentuk lubang dan otak terkeluar 

Selain masalah saraf tunjang terkeluar di tulang belakang, terdapat beberapa lagi komplikasi lain yang boleh terjadi. Antaranya adalah pembentukan lubang pada kepala yang mana otak akan terkeluar melalui ruang sama. Bayi anda juga berisiko untuk lahir tanpa otak mahupun tempurung kepala

@dr.samhan

Reply to @niszr folic acid

♬ original sound - Dr. Samhan

Sumbe: Kisahdunia

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me