'Saya disaman kerana guna ekzos 'aftermarket' sedangkan keputusan tahap bunyi motor dibawah tahap maksimum, apa cerita ni??' - JSPT jawab isu viral ekzos aftermarket Skip to main content

'Saya disaman kerana guna ekzos 'aftermarket' sedangkan keputusan tahap bunyi motor dibawah tahap maksimum, apa cerita ni??' - JSPT jawab isu viral ekzos aftermarket

25 Mac 2021, seorang lelaki meluahkan ketidakpuasan hatinya terhadap saman yang dikenakan terhadapnya berhubung kesalahan menggunakan ekzos 'aftermarket' (bukan daripada pengeluar asal) yang dianggap telah mengubahsuai ekzos tanpa kebenaran JPJ. 

Aizal Ahmad, berang kerana dituduh telah mengubah suai ekzos motosikalnya sedangkan dia tidak berbuat demikian. Sebaliknya dia hanya membeli ekzos aftermarket yang sama rupa serta bentuk seperti ekzos yang asal atau keluaran kilang. 

"Semasa dalam perjalanan ke tempat kerja di Tol Dua, ada sekatan jalan raya di laluan motosikal. Saya ditahan dan diminta mengeluarkan kad pengenalan dan lesen. 

"Selepas itu seorang polis trafik bertanya, adakah ekzos motosikal saya 'aftermarket' atau standard kilang? Saya menjawab, aftermarket dan dia terus menyerahkan kad pengenalan saya kepada rakan sekerjanya yang kemudian mengeluarkan saman 'ubah suai ekzos'. 

"Selepas itu saya membawa motosikal ke tempat menguji tahap bunyi Jabatan Alam Sekitar (JAS). Selepas diuji, keputusan tahap bunyi motosikal saya adalah 91.8db, di bawah tahap maksimum 95db. 

"Saya disaman sebelum motosikal saya diuji. Saya meminta slip keputusan ujian tahap bunyi dari JAS, tetapi mereka memberitahu saya yang mereka hanya mengeluarkan slip jika tahap bunyi melebihi tahap yang diluluskan. 


"Jadi saya bertanya tentang saman yang dikenakan, polis trafik itu menjawab saya tetap salah kerana mengubah suai ekzos. Bila masa saya ubah suai? Saya hanya membeli ekzos aftermarket yang sama rupa dan bentuk dengan ekzos standard kilang dan ia lulus ujian tahap bunyi JAS.

"Jadi, adakah membeli ekzos aftermarket salah di sisi undang-undang? Apa cerita ni?" tulisnya di Facebook.

Confused and 😤 Semasa dlm perjalanan ke tempat kerja, di tol Dua Ada roadblock di laluan motosikal, saya ditahan dan...

Posted by Aizal Ahmad on Wednesday, March 24, 2021

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Polis Diraja Malaysia mengambil maklum mengenai status Facebook Aizal Ahmad itu dan tampil memberi penjelasan melalui jawapan bertulis kepada MalaysiaKini. 

JSPT menegaskan, penggunaan semua ekzos aftermarket adalah salah di sisi undang-undang. Setiap pengubahsuaian kenderaan termasuk ekzos adalah tertakluk kepada peruntukan di bawah Kaedah 9A LN 170.59 - Kaedah-Kaedah kenderaan bermotor (Pembinaan dan Penggunaan) 1959. 

Pengubahsuaian itu haruslah terlebih dahulu mendapat kelulusan daripada ketua pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Oleh yang demikian, semua ekzos yang bukan daripada pengeluar asal adalah tidak boleh digunakan. 

"Mengapa Aizal masih disaman walaupun tahap bunyi ekzos motosikalnya tidak melebihi tahap bunyi yang ditetapkan oleh JAS iaitu 95db?" 

Menurut JSPT, tahap bunyi dan pengubahsuaian ekzos motosikal adalah dua isu yang berbeza. Tahap bunyi ditentukan oleh alat pengukuran bunyi khas dari JAS, manakala ubah suai ekzos adalah tertakluk kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 iaitu dianggap mengubah suai tanpa mendapat kelulusan ketua pengarah JPJ. 

Sumber: Aizal Ahmad, Malaysiakini

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me