”Saya nak bawak balik, nak bagi emak sikit”, kata-kata murid ini buat cikgu sentap Skip to main content

”Saya nak bawak balik, nak bagi emak sikit”, kata-kata murid ini buat cikgu sentap

“Waktu rehat dah nak habis, cepat habiskan makanan!” kata cikgu Adah.

“Kenapa kamu tak habiskan?”

“Saya nak bawa balik, nak bagi emak sikit.”

“Eh, jangan bawa balik, nanti makanan ni basi.”

“Spaghetti ni sedap, saya nak bagi mak saya rasa.”

Allahu…

Saya sangat tertarik dengan situasi ini bila cikgu Adah bercerita tadi.

Lantas, apabila habis waktu kelas saya tadi, saya berjumpa dengan guru kelasnya cikgu Nani Anne Nazidah .

“Nani tau kisah pasal budak yang nak simpan makanan untuk mak dia tu kan?”

“Ya, tau. Saya dah whatsapp mak budak tu bagitau anak dia bawa balik makanan. Spaghetti tu dah campur dengan kuahnya, bimbang basi.”

Cikgu Nani menunjukkan mesej dengan ibu budak itu.

Sudah pasti sebagai seorang ibu, ibunya terharu dengan ingatan anak terhadapnya. Baginya, cukuplah dengan cerita si anak dia habiskan makanan itu kerana sedap.

Dan pasti saya sebagai guru juga berbangga dengan murid lelaki darjah satu ini yang begitu luhur hatinya.

Saya masih tidak berpuas hati. Biasanya kisah begini, mesti yang hidup susah.

“Boleh bagitau akak maklumat pendapatan penjaga budak ni?

"Waktu rehat dah nak habis, cepat habiskan makanan!" kata cikgu Adah. "Kenapa kamu tak habiskan?" "Saya nak bawa...

Posted by Fauziah Shamsuddin on Wednesday, March 3, 2021

Ternyata budak ini tidak susah, berpendapatan sederhana.

Sudah pasti anak ini telah dididik oleh ibu bapanya dengan baik sekali. Dia diasuh agar tidak pentingkan diri sendiri.

Tatkala dia makan sesuatu yang sedap, dia teringatkan ibunya. Kata ibunya, itu makanan kegemarannya.

Sepatutnya kalau sedap dan kegemarannya, kenapa dia tidak habiskan? Kerana didikannya!

Hari ini kantin sekolah sediakan menu spaghetti carbonara + air mineral berharga rm3. Saya pun beli untuk makan tengah hari.

Sumber

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me