Tak dapat bagi mak mertua 2000 sebulan, saya diceraikan taIak 3 oleh suami Skip to main content

Tak dapat bagi mak mertua 2000 sebulan, saya diceraikan taIak 3 oleh suami

Setiap bulan mak mertua minta 2000 dari suami, sampai bila saya mengandung anak ketiga dia suruh gugukan sebab kami tak mampu nak jaga. Satu hari suami suruh saya datang rumah mertua, depan semua orang suami ceraikan dengan taIak 3. Adik ipar whatsapp bagitahu puncanya…

Saya minta mertua di luar sana semua tolong jangan bebankan anak – anak dengan permintaan yang melampau. Janganlah terlalu meminta wang akibat keluarga si anak berpecah – beIah akhirnya bercerai. Anak yang sudah dewasa, jangan control keterlaluan. Kesiankanlah menantu dan cucu – cucu.

Ini adalah kisah saya yang diceraikan dengan talak 3 oleh suami di depan mak mertua dan anak – anak yang masih kecil. Saya bernikah dengan M pada tahun 2012 dan kami mempunyai 3 orang anak, umur 8, 6,1 tahun. Awal pernikahan M dengan keluarganya semua sederhana, ok ok, sayang saya.

Saya ingat lagi lepas ada anak pertama, mak mertua cakap balik je dari pusat asuhan hantar terus ke rumahnya sebab saya kerja. Saya okay je, kalau tak pun memang saya boleh je ambil, balik ke rumah terus atau ke rumah mak saya sendiri.

Gaji saya lagi tinggi dari gaji suami jadi mampulah suami nak bagi wang bulanan untuk mak mertua. Kami bekerja di syarikat yang berlainan. Tapi bila masuk anak yang kedua, saya mengalami alahan yang teruk sehingga mak mertua mula meluat, katanya dulu masa dia mengandung dia takde pun masalah macam ni hingga anak 4 orang. Saya terIampau ikutkan perasaan aIahan sampai dia tak suka.

Bila dah ada anak kedua, mak mertua cakap hantar je pusat asuhan sebab dia nak pergi melancong, bebas bila takde budak – budak. Tapi sebenarnya tak pun, dia jaga je cucu – cucu lain cuma cucu ni 2 orang je dia tak nak jaga. Tak tau kenapa, mungkin dia tak suka saya.

Saya pun mintak izin suami biar mak saya ambil anak dan hantar ke rumah mak saya lepas sekolah. Suami pulak pergi bagitahu dekat mak dia. Hadoii, mak dia cakap, “hantar lah! Peduli apa aku, tapi setiap bulan mesti kena bagi duit dekat dia 2000!

Suami akur sebab takut jadi anak derhaka, gaji dia 3200 potong epf dapatlah dalam 2600. Lepas dah bagi mak dia 2000, dia kekurangan semua. Mak dia suruh saya bayar semua keperluan rumah dan anak – anak. Saya diam, bayar je sampai rasa tak tahan dah. Entah macam mana pada tahun 2018 saya mengandung lagi walaupun dah makan pil perancang. Waktu tu mak mertua suruh suami ingatkan saya suruh gugurkan kandungan.

Tiap kali pergi rumah mak mertua dia bagi makan nenas la apa la, bila saya tak makan dia cakap saya hina masakan kat rumah dia. Dia sumpah anak mati masa saya melahirkan. Namun alhamdullillah anak yang ke-3 dilahirkan sihat dan selamat. Amin yrb.

Lepas 2 bulan, suami suruh saya cepat pergi kerja sebab dah tak boleh tanggung kewangan, bulan – bulan duit dia kurang, sampai dia ugut nak kasi anak ni ke jabatan kebajikan sebab tak mampu nak tanggung. Saya masih dalam cuti bersalin macam mana nak kerja. Saya cakap nanti habis 16 minggu cuti saya kerja, buat sementara ni biar saya jaga anak – anak di rumah mak saya sendiri.

Mak mertua jadi berang tuduh saya tak bagi tengok cucu, macam – macam fitnah diIemparkan kepada saya. Saya yang bodoh ni diam je sebab takut dikatakan menantu derhaka. Ketika itu suami tak bela saya langsung, malah dia setuju. Saya mula kerja pada minggu ke-17 setelah bersalin, saya ingat lagi pada hari Sabtu, suami cakap kena datang rumah mak dia sebab ada hal penting, tapi tak boleh bawak budak – budak. Saya bawak jugak tiga – tiga takut nanti kena tuduh tak bagi tengok cucu – cucu plak.

Budak – budak baru je masuk pintu, mak mertua saya menjerit kat suami saya, “kau kata tadi nak cakap, ah cakap la aku tunggu ni!”

Suami saya yang bodoh, depan semua orang, saya diceraikan saya dengan talak 3 atas alasan buat mak dia marah. Saya tanya kenapa marah? Kenapa tak bincang dulu? Kenapa macam ni, apa salah saya? Suami boleh suruh saya diam dan halau saya suruh balik. Saya mintak diri, bawa tiga – tiga anak ke rumah mak saya.

Malam tu adik ipar whatsapp, dia cakap puncanya sebab mak mertua nak saya pun bagi 2000. Jadi kira bulan – bulan kami kena bagi 4000. Suami dah cakap tak boleh sebab tak cukup untuk sara 3 orang anak, dan bulan – bulan saya yang tanggung semua bukan suami. Oleh sebab tak boleh nak ikut kemahuan mak mertua, suami kena pilih mak atau isteri. Yelah mak ada satu je, isteri boleh ganti cari lain. Suami pilih mak.

Dah 6 bulan, anak – anak pun dia tak tengok, kata adik ipar sebab mak tak bagi tengok. Malah apa yang lebih teruk, setiap HP mereka ada aplikasi trace untuk tahu ke mana mereka pergi.  Adik ipar saya kalau datang tengok anak – anak saya dalam diam, phone mesti akan tinggal dekat tempat kerja. Kesian anak – anak saya, ada bapa tapi macam ni.

Comments

Popular Article

“Bawa Awak Ke Sini” -Ada Suara Dalam Video Tangmo, Manager Sempat Tukar Baju

Satu persatu klu atau petunjuk baru muncul bagi membongkarkan rahsia di sebalik pemergian pelakon terkenal Thailand, Tangmo Nida Patcharaveerapong. Sehingga ke hari ini, ibu kepada mendiang masih lagi yakin wujudnya unsur-unsur jenayah sekaligus menolak kenyataan rakan-rakan yang mendakwa artis tersebut tergelincir ketika ingin membuang air kecil. Netizen jumpa petunjuk baru, ada dengar suara pelik dalam video Nida  Justeru itu, ramai netizen tampil melakukan penyiasatan sendiri berbekalkan beberapa rakaman CCTV serta bukti yang sempat tular di media sosial. Terdahulu, satu video sewaktu Nida sedang minum di atas bot berkenaan telah dikeluarkan. Walau bagaimanapun, ramai mendakwa terdengar satu suara yang agak pelik setelah menggunakan satu software bagi mengurangkan bunyi muzik latar @eveapissaya พี่โมสวยมาก สวยเหมือนนางฟ้าเลย 🤍 คลิปสุดท้าย.. #แตงโม #แตงโมนิดา ♬ เสียงต้นฉบับ - Eve Apissaya Suara garang sebut bawa awak ke sini 2 kali…Polis akan siasat lebih lanjut  Hasilnya,

Pagi Baru Saja Beli Pregnancy Test, Wanita Terkejut Malam Terus Lahirkan Anak

Anak adalah anugerah yang paling terindah buat setiap ibu bapa. Walau bagaimanapun, di luar sana ramai sekali pasangan yang belum dikurniakan rezeki menimang zuriat sendiri. Malah ada yang sudah berusaha melakukan segala cara selama bertahun-tahun. Anugerah terindah di akhir tahun yang tak disangka-sangka  Samalah juga dengan situasi yang dialami sepasang suami isteri ini apabila masih lagi belum mempunyai anak meskipun sudah menikah selama 10 tahun. Namun kisah seterusnya cukup luar biasa apabila wanita berkenaan hanya sedar tentang kehamilannya ketika kandungan sudah pun mencecah 9 bulan. @raangju.l anugerah terindah diakhir tahun yg ga disangka²🥺😇makasih buat @bidanzulfa sudah membantu persalinanku# masyaallahtabarakallah❤️🥰 # pejuanggarisdua ♬ original sound - Elita Kurnia Pagi beli pregnancy test, petang rasa perut memulas dan malam terus melahirkan  Menerusi satu video di TikTok Bidan Zulfa, terdahulu kliennya itu sempat membeli satu pregnancy test pada awal pagi dan

Hari-Hari Netizen Malaysia Minta Update Tangmo, Akak Siam Gigih Jadi Translator

Meskipun berlaku di Thailand, namun kisah pemergian pelakon terkenal Tangmo Nida Patcharaveerapong ini turut mendapat perhatian yang sangat besar di Malaysia. Mana taknya, kejadian yang disangkakan cumalah insiden malah bertukar menjadi satu penglibatan jenayah serta kecuaian melibatkan rakan-rakannya sendiri. Ramai pulak netizen Malaysia tunggu update baru tentang kisah Tangmo  Boleh dikatakan hampir kesemua video di TikTok mengenai perkembangan terbaru kisah menyayat hati tersebut menerima komen daripada rakyat Malaysia. Namun rata-rata mengharapkan ada subtitle supaya dapat memahami dengan lebih baik apakah sebenarnya yang terjadi. Lebih-lebih lagi bahasa Thailand sememangnya terkenal dengan keunikan tulisannya dan bukan mudah untuk dibaca. @tubtimcho โรเบิร์ต กระติก #แตงโมนิดา #แตงโม #โหนกระแส #แตงโมภัทรธิดา #หอนกระแส #แตงโมตกเรือ ♬ Ei Yang Wa - Boom Boom Cash Abang dan adik Tangmo nak fight…Mak Tangmo gila harta  Walau bagaimanapun, kini mereka semua sudah mampu menari