Tak dapat bagi mak mertua 2000 sebulan, saya diceraikan taIak 3 oleh suami Skip to main content

Tak dapat bagi mak mertua 2000 sebulan, saya diceraikan taIak 3 oleh suami

Setiap bulan mak mertua minta 2000 dari suami, sampai bila saya mengandung anak ketiga dia suruh gugukan sebab kami tak mampu nak jaga. Satu hari suami suruh saya datang rumah mertua, depan semua orang suami ceraikan dengan taIak 3. Adik ipar whatsapp bagitahu puncanya…

Saya minta mertua di luar sana semua tolong jangan bebankan anak – anak dengan permintaan yang melampau. Janganlah terlalu meminta wang akibat keluarga si anak berpecah – beIah akhirnya bercerai. Anak yang sudah dewasa, jangan control keterlaluan. Kesiankanlah menantu dan cucu – cucu.

Ini adalah kisah saya yang diceraikan dengan talak 3 oleh suami di depan mak mertua dan anak – anak yang masih kecil. Saya bernikah dengan M pada tahun 2012 dan kami mempunyai 3 orang anak, umur 8, 6,1 tahun. Awal pernikahan M dengan keluarganya semua sederhana, ok ok, sayang saya.

Saya ingat lagi lepas ada anak pertama, mak mertua cakap balik je dari pusat asuhan hantar terus ke rumahnya sebab saya kerja. Saya okay je, kalau tak pun memang saya boleh je ambil, balik ke rumah terus atau ke rumah mak saya sendiri.

Gaji saya lagi tinggi dari gaji suami jadi mampulah suami nak bagi wang bulanan untuk mak mertua. Kami bekerja di syarikat yang berlainan. Tapi bila masuk anak yang kedua, saya mengalami alahan yang teruk sehingga mak mertua mula meluat, katanya dulu masa dia mengandung dia takde pun masalah macam ni hingga anak 4 orang. Saya terIampau ikutkan perasaan aIahan sampai dia tak suka.

Bila dah ada anak kedua, mak mertua cakap hantar je pusat asuhan sebab dia nak pergi melancong, bebas bila takde budak – budak. Tapi sebenarnya tak pun, dia jaga je cucu – cucu lain cuma cucu ni 2 orang je dia tak nak jaga. Tak tau kenapa, mungkin dia tak suka saya.

Saya pun mintak izin suami biar mak saya ambil anak dan hantar ke rumah mak saya lepas sekolah. Suami pulak pergi bagitahu dekat mak dia. Hadoii, mak dia cakap, “hantar lah! Peduli apa aku, tapi setiap bulan mesti kena bagi duit dekat dia 2000!

Suami akur sebab takut jadi anak derhaka, gaji dia 3200 potong epf dapatlah dalam 2600. Lepas dah bagi mak dia 2000, dia kekurangan semua. Mak dia suruh saya bayar semua keperluan rumah dan anak – anak. Saya diam, bayar je sampai rasa tak tahan dah. Entah macam mana pada tahun 2018 saya mengandung lagi walaupun dah makan pil perancang. Waktu tu mak mertua suruh suami ingatkan saya suruh gugurkan kandungan.

Tiap kali pergi rumah mak mertua dia bagi makan nenas la apa la, bila saya tak makan dia cakap saya hina masakan kat rumah dia. Dia sumpah anak mati masa saya melahirkan. Namun alhamdullillah anak yang ke-3 dilahirkan sihat dan selamat. Amin yrb.

Lepas 2 bulan, suami suruh saya cepat pergi kerja sebab dah tak boleh tanggung kewangan, bulan – bulan duit dia kurang, sampai dia ugut nak kasi anak ni ke jabatan kebajikan sebab tak mampu nak tanggung. Saya masih dalam cuti bersalin macam mana nak kerja. Saya cakap nanti habis 16 minggu cuti saya kerja, buat sementara ni biar saya jaga anak – anak di rumah mak saya sendiri.

Mak mertua jadi berang tuduh saya tak bagi tengok cucu, macam – macam fitnah diIemparkan kepada saya. Saya yang bodoh ni diam je sebab takut dikatakan menantu derhaka. Ketika itu suami tak bela saya langsung, malah dia setuju. Saya mula kerja pada minggu ke-17 setelah bersalin, saya ingat lagi pada hari Sabtu, suami cakap kena datang rumah mak dia sebab ada hal penting, tapi tak boleh bawak budak – budak. Saya bawak jugak tiga – tiga takut nanti kena tuduh tak bagi tengok cucu – cucu plak.

Budak – budak baru je masuk pintu, mak mertua saya menjerit kat suami saya, “kau kata tadi nak cakap, ah cakap la aku tunggu ni!”

Suami saya yang bodoh, depan semua orang, saya diceraikan saya dengan talak 3 atas alasan buat mak dia marah. Saya tanya kenapa marah? Kenapa tak bincang dulu? Kenapa macam ni, apa salah saya? Suami boleh suruh saya diam dan halau saya suruh balik. Saya mintak diri, bawa tiga – tiga anak ke rumah mak saya.

Malam tu adik ipar whatsapp, dia cakap puncanya sebab mak mertua nak saya pun bagi 2000. Jadi kira bulan – bulan kami kena bagi 4000. Suami dah cakap tak boleh sebab tak cukup untuk sara 3 orang anak, dan bulan – bulan saya yang tanggung semua bukan suami. Oleh sebab tak boleh nak ikut kemahuan mak mertua, suami kena pilih mak atau isteri. Yelah mak ada satu je, isteri boleh ganti cari lain. Suami pilih mak.

Dah 6 bulan, anak – anak pun dia tak tengok, kata adik ipar sebab mak tak bagi tengok. Malah apa yang lebih teruk, setiap HP mereka ada aplikasi trace untuk tahu ke mana mereka pergi.  Adik ipar saya kalau datang tengok anak – anak saya dalam diam, phone mesti akan tinggal dekat tempat kerja. Kesian anak – anak saya, ada bapa tapi macam ni.

Comments

Popular Article

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa

Video - Bukan malu hidup susah! Bapa ‘lari’ ketika anak rakam sedang makan nasi kosong beri penjelasan - “Hari tu saya cuma ada RM5”

SEORANG bapa dilihat menjamah nasi putih hanya dengan kicap, itu pun baki selepas anaknya makan tengah hari! Kisah ini tular di laman Facebook apabila anak kepada lelaki berkenaan, Nik Aswan yang baru berusia 10 tahun memuat naik video bapanya di akaun TikTok miliknya. Bapanya, Ngah Misnum, 36, bagaimanapun segera memadam video tersebut sebaik sahaja mendapat tahu ia tular dalam masa beberapa jam. “Sejujurnya saya tak sangka langsung dia akan muat naik video tu sebab masa saya sedar dia tengah rakam, saya terus bangun dari tempat duduk. “Tahu-tahu tular sampai dekat Facebook, memang terkejut sangat. Saya terus ambil telefon dia dan padam video tu,” katanya kepada mStar, mengimbas kembali video yang memaparkan ‘adegan’ dirinya makan nasi tanpa lauk. Kehidupan dua beranak yang tidak meminta simpati orang ramai. Bagi mereka yang sempat menonton video tersebut, rata-rata mengakui sebak melihat kehidupan dua beranak itu yang serba sederhana tetapi bahagia. Ngah, yang berasal dari Kuala Neru