Tersilap Ukur Sempadan Tanah, Lelaki Ini Sanggup Pecahkan Dinding Pagar Cantik Skip to main content

Tersilap Ukur Sempadan Tanah, Lelaki Ini Sanggup Pecahkan Dinding Pagar Cantik

Kediaman yang selesa bukan sahaja mempunyai rumah yang diidamkan tetapi juga mempunyai kejiranan yang aman dan harmoni.

Kadang-kala kita bertuah mendapat jiran tetangga yang baik dan menyenangkan, namun begitu tidak semua dari kita mendapat nikmat tersebut.

Akan tetapi ada juga segelintir jiran yang mementingkan diri sendiri dan juga tidak bertimbang rasa terutama jika ia melibatkan semapadan tanah.

Ada jiran yang mengambil kesempatan kerana anggap ia perkara biasa

Ada pula jiran yang sengaja mengambil kesempatan sehingga membina kediaman atau pagar yang melebihi sempadan sendiri dan mengganggap ia hanya masalah kecil.

Walaupun hanya sedikit sahaja kediamannya yang memasuki kawasan jiran lain namun ia tetap dianggap tanah milik jiran sebelah walaupun ia bersaiz kecil.

Lelaki ini berlapang dada terima teguran jirannya

Namun begitu, lain pula dengan pendirian seorang lelaki ini yang menerima aduan jirannya dengan lapang hati.

Menerusi perkongsian video yang dimuat naik di aplikasi TikTok, pengguna bernama Hayat Muhamad berkongsi kisahnya bersama pengikutnya.

Sanggup pecah pagar batu kerana termasuk kawasan jiran

Dalam video berkenaan memaparkan dai memberikan arahan kepada salah seorang petukang untuk memecahkan semula tembok atau pagar batu yang telah siap dibina.

Ini kerana menurutnya, pagar batu termasuk ke dalam sempadan tanah jirannya dan beliau membuat keputusan untuk merobohkannya.

Walaupun dia akan mengalami kerugian yang besar dengan melaksanakan tindakan tersebut namun baginya apa yang lebih penting adalah keberkatan mengenai sesuatu perkara.

Rugi tak apa yang penting akhirat selamat

Dia tidak mahu hanya kerana pagar batunya masuk ke dalam kawasan tanah yang dimiliki olehnya bakal menjadikan dia susah di kemudian hari.

Jelasnya apa yang menjadi keutamaan pada dirinya adalah urusan halal dan haram selain turut menghormati hak jirannya itu

Tindakan lelaki ini mendapat pujian netizen

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen bersetuju dengan tindakan yang dilakukan olehnya itu.

Malah mereka turut memberikan pujian kepadanya kerana sedar akan kesan jangka masa panjang di kemudian hari. Malah ia juga menjadi pengajaran kepada orang lain.

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me