Tertuduh bunuh & sumbat isteri dalam tong air, rayu dikenakan hukuman ringan sebab perlu tanggung 4 anak & bayar loan bank Skip to main content

Tertuduh bunuh & sumbat isteri dalam tong air, rayu dikenakan hukuman ringan sebab perlu tanggung 4 anak & bayar loan bank

Lelaki yang didakwa membunuh dan menyumbat mayat isterinya di dalam tong air biru pada 1 Mac 2021, didakwa di Mahkamah Majistret dan Mahkamah Sesyen Kota Tinggi pada Selasa, 16 Mac 2021. 

Tertuduh, Mohd Hanafi Patahur Rahim, 43, didakwa dengan lima pertuduhan membunuh isterinya dan memiliki senjata api tanpa kebenaran.

Mahkamah bagaimanapun tidak merekodkan sebarang pengakuan dari tertuduh yang hanya sekadar menyatakan faham dengan pertuduhan yang dibacakan terhadapnya di hadapan Majistret Rashidah Baharom. 

Berdasarkan pertuduhan, Mohd Hanafi dituduh telah membunuh isterinya, Noor Hasliza Alias, 38, di sebuah rumah di Taman Sri Saujana pada jam 3.30 pagi, 1 Mac 2021. Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, jika sabit kesalahan bleh dikenakan hukuman gantung sampai mati mandatori. 

Mahkamah kemudian menetapkan 14 April 2021 bagi sebutan semula kes untuk penyerahan laporan kimia, forensik dan bedah siasat.

Sementara itu di Mahkamah Sesyen pula, Hakim Zahillah Mohammad Yusoff menjatuhkan hukuman penjara enam tahun terhadap Mohd Hanafi yang mengaku bersalah di atas empat pertuduhan iaitu memiliki dua laras senapang dan 64 peluru tanpa kebenaran. 

Dalam pertuduhan pertama dna kedua, tertuduh didakwa memiliki selaras senapang tiada jenama dan model, dan 14 butir peluru pelbagai jenis tanpa lesen yang sah. 

Pertuduhan ketiga dan keempat pula, tertuduh didakwa memiliki selaras senapang jenis canon Super Model 737 Cal. 177 dan 50 butir peluru pelbagai jenis tanpa lesen yang sah. 

Dua senjata itu ditemui tempat yang berbeza di Kota Tinggi antara jam 1.30 pagi hingga jam 9 malam, 1 Mac 2021. 

Mohd Hanafi dituduh melakukan kesalahan itu dua rumah iaitu di Ladang Pasir Panjang dan Taman Sri Saujana, Kota Tinggi, pada jam 11.30 pagi hingga 9 malam. 

Dia dituduh di bawah Seksyen 4 Akta Senjata Api 1960 (206), jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda tidak lebih RM10,000 atau kedua-duanya sekali. 

Pendakwaan untuk kedua-dua prosiding berkenaan dikendalikan oleh Pengarah Pendakwaan Negeri Johor Tengku Amir Zaki Tengku Abd Rahman dan Muhammad Syafiq Mohd Ghazali. Manakala, tertuduh tidak diwakili peguam. 

Sebelum itu, Mohd Hanafi dalam rayuannya memohon mahkamah mengenakan hukuman ringan terhadapnya dengan alasan dia perlu menanggung empat anak selain perlu membayar pinjaman bank. 

Selepas berpuas hati mendengar hujahan pendakwaan, Zahillah menjatuhkan hukuman penjara masing-masing lima, empat, enam dan lima tahun bagi empat pertuduhan itu yang akan berjalan secara serentak dari tarikh tangkapan.

Sumber: Harian Metro

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me