“Tolongla Berhenti Rakam Diri Sendiri Dalam Tiktok”- Netizen Minta Guru Jaga Imej Profesion Perguruan Skip to main content

“Tolongla Berhenti Rakam Diri Sendiri Dalam Tiktok”- Netizen Minta Guru Jaga Imej Profesion Perguruan

Viral di TikTok mengenai gelagat seorang guru wanita yang sedang ‘membebel’ kepada anak muridnya gara-gara bermain kain yang mempunyai cecair pembasmi kuman (hand sanitizer).

Menurut guru tersebut, dia terpaksa mengenakan denda seperti berdiri di dalam kelas kepada pelajar berkenaan selepas murid terbabit ingkar arahannya.

180 juta kali dah bagitahu

Cikgu dah bagitahu 180 juta kali jangan main kain tuala tu dekat atas kepala, muka dan mulut. Hampa tau tak cikgu letak hand sanitizer dekat tuala tu supaya tak nak ada kuman. Hampa semua boleh pula main letak dekat muka dan mulut.

Menerusi video viral tersebut, seorang guru wanita dipercayai ‘marah’ dan memberi nasihat kepada anak muridnya agar tidak bermain dengan tuala yang mengandungi hand sanitizer.

Ini kerana, guru wanita tersebut tidak mahu sebarang perkara yang tidak diingini berlaku terhadap anak muridnya. Sepanjang video tersebut juga, guru berkenaan telah membebel terhadap pelajar berkenaan.

Tolong berhenti rakam

Cikgu-cikgu. Tolonglah berhenti rakam diri sendiri sambil membebel kepada murid-murid. Dengan suara yang ‘annoying’, lepas tu buat-buat gedik, sangat-sangat memalukan. Tak sesuai diamalkan. Tak salah nak membebel, tapi tak perlu rekod. Buat apa nak tunjuk satu dunia? Nak tunjuk yang cikgu-cikgu ni takde kerja asyik nak membebel je ke? Kalau guna Tiktok buat kandungan mengajar masih boleh diterima. Masih ada manfaatnya. Mohonlah jangan menambahkan lagi persepsi negatif masyarakat terhadap profesion keguruan. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

Susulan daripada video berkenaan, seorang guru yang dikenali sebagai Mohd Ridzuan meluahkan pandangannya mengenai tindakan guru tersebut apabila merakam situasi berkenaan semasa berada di dalam kelas.

Jelas Ridzuan, sebagai seorang guru, wanita tersebut tidak salah sekiranya mahu membebel kepada pelajarnya namun, tidak perlu merakam video diri sendiri.

Cikgu-cikgu. Tolonglah berhenti rakam diri sendiri sambil membebel kepada murid-murid. Dengan suara yang 'annoying',...

Posted by Mohd Ridzuan Md Nasir on Thursday, March 11, 2021

Ini kerana, video tersebut didakwa bakal mengundang kontroversi di mana guru-guru di negara ini seolah tidak mempunyai kerja dan hanya asyik membebel sahaja.

Ridzuan juga berharap para guru menggunakan medium TikTok sebaik-baiknya dan tidak menambah persepsi negatif masyarakat terhadap bidang perguruan.

komen


Sumber

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me