Tradisi Aneh, Ibu Saudara Perlu Tiduri Bakal Pengantin Lelaki Untuk Uji Kejantanan Skip to main content

Tradisi Aneh, Ibu Saudara Perlu Tiduri Bakal Pengantin Lelaki Untuk Uji Kejantanan

Ibu Saudara Perlu Tiduri Bakal Pengantin Lelaki Untuk Uji Kejantanan

Setiap negara atau kaum mempunyai adat-adat tradisi tertentu dalam majlis perkahwinan yang sudah diamalkan sejak zaman nenek moyang mereka lagi.

Lazimnya, apabila seorang anak bakal memasuki alam perkahwinan, ibu bapalah antara individu yang berperanan penting membantu setiap proses perjalanan anaknya bagi persiapan perkahwinan.

Namun, berbeza dengan tradisi bagi masyarakat di Uganda, Afrika, ibu saudara memiliki pengaruh yang besar terhadap anak saudaranya terutamanya wanita.

Ibu saudara tiduri pengantin lelaki

Menjadi resam budaya di negara itu, ibu saudara bertanggungjawab untuk memberi nasihat dan kaunseling buat anak saudaranya dari mereka kecil sehingga dewasa.

Begitu juga ketika berkahwin, mereka ini juga yang akan menyiapkan anak saudaranya untuk menghadapi cabaran yang mendatang setelah berkahwin.

Tetapi keadaan agak berbeza bagi suku kaum Bany nkole di bawah kerajaan tradisional Ankole yang terletak di bahagian barat daya Uganda. Mereka mempunyai lebih banyak peranan termasuk sewaktu anak saudaranya ingin melangsungkan perkahwinan.

Menerusi portal berita The Maravi Post, tanggungjawab utama ibu saudara adalah untuk mengesahkan bahawa lelaki yang hendak dikahwini anak saudaranya itu mestilah kuat dari segi batin.

Selain itu, mereka juga bertanggungjawab untuk mempertahankan keperawanan pengantin perempuan sebelum perkahwinan itu selesai.

Sebagai ujian untuk pengantin lelaki, ibu saudara pengantin perempuan kadang-kadang akan diminta untuk menidurinya terlebih dahulu untuk pengesahan mengenai potensi dan kejantanannya.

Begitu juga terhadap pengantin perempuan turut diuji ibu saudara sama ada pengantin masih lagi dara sebelum mereka diizinkan untuk melangsungkan perkahwinan.

Pengantin hanya dibolehkan untuk menyelesaikan pernikahan jika pengantin lelaki lulus ujian tersebut.

Orang Banyankole terdiri daripada dua etnik utama iaitu Bahima dan Bairu. Bagi etnik Bahima, memiliki keperawanan adalah penting bagi seseorang wanita yang belum berkahwin.

Setelah berumah tangga pula, wanita yang tidak mempunyai anak dianggap tidak mempunyai status dalam masyarakat.

Sebaik sahaja seorang gadis berusia lapan tahun, dia sudah melalui banyak batasan bagi mempersiapkannya untuk berkahwin. Ketika kanak-kanak lain seusia mereka masih bersenang lenang dan bermain, tetapi tidak bagi anak gadis Banyankole.

Kebanyakan mereka akan disimpan di dalam rumah dan diberi makan daging lembu dan bubur serta dipaksa minum susu dalam jumlah yang besar sehingga menjadi gemuk.

Jadi gemuk identiti kecantikan kaum Banyankole

Menjadi gemuk adalah identiti kecantikan dalam kalangan orang Banyankole. Ketika anak gadis mula membesar, mereka juga diminta oleh ibu bapanya untuk tidak melakukan aktiviti seksual.

Dalam pada itu, menjadi tugas seorang ayah bagi pengantin lelaki untuk mencari isteri bagi anaknya.

Keluarga kaum lelaki juga perlu menyediakan hantaran dan membayar sejumlah wang kepada pengantin perempuan.

Hantaran perkahwinan terdiri daripada beberapa ekor lembu, kambing dan minuman keras dan wang dibayar bergantung kepada kekayaan keluarga pengantin lelaki.

Setelah harga untuk pengantin dibayar, persiapan perkahwinan akan dimulakan. Pada hari perkahwinan, kenduri yang besar akan diadakan di rumah pengantin perempuan dan ayahnya menyembelih lembu yang sudah diberikan.

Sama seperti perkahwinan tradisional Afrika yang lain, pihak ketiga yang disebut sebagai Kateraruume menjadi orang terpenting untuk sesuatu urusan perkahwinan.

Kateraruume adalah orang yang sangat dihormati dan mewakili keluarga pengantin lelaki yang ditugaskan untuk menghadap keluarga sebelah perempuan.

Dia juga perlu memastikan bahawa keluarga pengantin perempuan bersedia menerima keluarga pengantin lelaki secara rasmi bagi membincangkan soal perkahwinan.

Sumber: Kosmo

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me