Tular video minta perlahankan ‘speaker’ surau, wanita dikecam kerana salah faham Skip to main content

Tular video minta perlahankan ‘speaker’ surau, wanita dikecam kerana salah faham

Sejak semalam, video seorang wanita yang dirakam sedang menegur jemaah surau berkenaan bunyi speaker yang terlalu kuat bersebelahan rumahnya telah tular.

Dikecam teruk kerana salah faham

Banyak kecaman dan salah faham telah dilontarkan kepada wanita berkenaan sehingga ada yang memberi tohmahan dengan mendakwa dia menghina agama Islam.

Video yang dimuat naik ke Twitter itu telah tersebar luas dan difahamkan wanita tersebut adalah seorang pensyarah.

Video diambil sekerat

Walau bagaimanapun, setelah mendengar penjelasan daripada semua pihak, pensyarah berkenaan sebenarnya langsung tidak marah andai pihak surau mahu memasang bacaan al-Quran ataupun azan pada waktu yang tepat.

Dia cuma memohon agar diperlahankan sedikit bunyi speaker pada waktu Asar sahaja kerana dia sedang mengadakan kelas online.

Hal ini dijelaskan menerusi perkongsian daripada jirannya yang dimuat naik kembali oleh laman Facebook Penang Kini yang menceritakan kronologi  kejadian yang berlaku itu.

Viral kononnya makcik ni pi surau area Tanjung sebab marah pasai azan kuat adalah tidak benar.. Ini kisah...

Posted by Penang Kini on Friday, March 19, 2021

Dah banyak kali sebenarnya

Sebenarnya pensyarah tersebut cuma meminta pihak surau memperlahankan speaker kerana ia dipasang dengan volume maksimum. Jarak rumahnya dan surau tidak sampai 1 minit pun dan dia sudah menetap 35 tahun situ.

Isu berkenaan sudah lama berlaku dan pihak pejabat agama sendiri yang meminta wanita tersebut berbincang dengan pihak surau berkenaan hal kecil terbabit.

“Takdak isu bab dia takleh dgaq azan…hahaha….isu skrg waktu kjdian speaker dipsang maximum waktu bcaan alquran waktu asar dan cikgu ni da klas online universiti…pihk jbtan agama yg swoh ckgu ni p brbncang dgn phak surau…dan pbncangan ni dh 13x kata cikgu ni…sblum ni xdk mslah cuma waktu kjdian tu shj yg jd mslah sbb ckgu ni bekerja..” kata jirannya

Video yang dirakam tidak menceritakan hal sebenar dan perkara tersebut juga bukanlah isu baru buat mereka. Jadi, jiran kepada wanita itu memohon agar orang ramai tidak menjatuhkan hukum sesuka hati tanpa mengetahui hal yang tepat.

Sumber:ohmymedia

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me